نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پستانداران بزرگ زمین در آستانه انقراض

در اقدامی خبرساز، 43 کارشناس برجسته حیات وحش گزارشی را در ژورنال BioScience منتشر کرده اند که نشان می دهد شرایط زیست محیطی بسیاری از نقاط جهان به گونه ای است که فاصله چندانی با انقراض نسل بسیاری از گونه های جانوری پستاندار نداریم.

در این گزارش هشدارآمیز آمده است: برای جلوگیری از انقراض گوریلها، کرگدنها، فیلها، شیرها، گرگها، خرسها و دیگر پستانداران غول پیکر به مرحله ای رسیده ایم که باید اقدامات سیاسی شجاعانه انجام شده و در عین حال تعهدات مالی مناسبی از سوی کشورهای مختلف جهان جهت حفاظت از این گونه ها صورت گیرد.

در عین حال این کارشناسان هشدار می دهند که اگر اقدامی فوری صورت نگیرد باید با بسیای از این گونه ها خداحافظی کنیم.

شکار غیرقانونی، جنگل زدایی، از بین رفتن زیست گاهها، افزایش چرای دام و توسعه کشاورزی در مناطق حیات وحش و همچنین افزایش جمعیت انسانها در سراسر جهان مهمترین عوامل تهدید کننده پستانداران بزرگ محسوب می شوند

یکی از این کارشناسان از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس می گوید: از دست دادن این حیوانات منحصربفرد همانند یک تراژدی خواهد بود.

به باور این کارشناسان، این دسته از جانوران نقش تعیین کننده ای در حفظ اکوسیستمهای زمین دارند و بشر مدت زمان طولانی نیست که به این نقش مهم پی برده است.

در گزارش این کارشناسان آمده است: از جمله مواردی که حیات این جانوران را به شدت تهدید می کند باید به شکار غیرقانونی، جنگل زدایی، از بین رفتن زیست گاهها، افزایش چرای دام و توسعه کشاورزی در مناطق حیات وحش اشاره کرد. همچنین افزایش جمعیت انسانها در سراسر جهان از جمله این موارد محسوب می شود.

این کارشناسان که از شش کشور جهان در این پروژه حضور داشته اند به این نکته اشاره کرده اند که انسانها تعهد اخلاقی به حفظ پستانداران بزرگ دارند.

آنها انجام اقدامات فوری در تمامی سطوح، از محلی گرفته تا جهانی را برای توقف نابودی جانوران بزرگ خواستار شده اند.

منبع: eurekalert

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل