نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید سامانه ای برای سنجش غلظت و بار عبوری سیال ها

رتبه سوم طرح‌ های کاربردی در گروه تخصصی مهندسی مکانیک جشنواره خوارزمی موفق به طراحی و تولید سامانه ای برای سنجش غلظت و بار عبوری سیال ها شد.

نازیلا طربی، دکترای مکانیک بیوسیستم از دانشگاه تهران، رتبه سوم طرح‌ های کاربردی در گروه تخصصی مهندسی مکانیک با عنوان طرح «سامانه اندازه گیری غلظت رسوب و بار عبوری در شناورهای لایروب» در گفتگو با سیناپرس گفت: این دستگاه، یک سامانه چند فازی برای سنجش و اندازه گیری غلظت و بار عبوری از سیال هایی است که از داخل لوله عبور می کنند.

وی افزود: اکنون این سامانه به طور پایلوت به روی کشتی لایروب خزر در بندر امیرآباد پیاده سازی شده و عملکرد مطلوبی نیز به همراه داشته است.

وی به ویژگی عمده این دستگاه اشاره کرد و در این خصوص اظهارداشت: این دستگاه به صورت غیر نفوذی و غیر تهاجمی می تواند غلظت و چگالی سیال ها مخصوصا غلطت های بالای مواد جامد را اندازه گیری کند. ویژگی و قابلیتی که اکنون سایر تکنولوژی های روز دنیا مانند دستگاه های آلتراسونیک ندارند.

طربی گفت: هم اکنون تنها یک شرکت انگلیسی صاحب این تکنولوژی است و ما نیز توانسته ایم به دانش ساخت این تکنولوژی دست پیدا کنیم و نخستین شرکتی در خاورمیانه باشیم که توانسته این سامانه را طراحی و تولید کند.

وی یادآورشد: علاوه بر بهتر بودن کیفیت این سامانه نسبت به نمونه مشابه خارجی، یک سری قابلیت های دیگر نیز به این دستگاه اضافه کرده ایم؛ دستگاه های موجود اکنون فقط غلظت و چگالی جرم را اندازه گیری می کنند، اما سامانه “اندازه گیری غلظت رسوب و بار عبوری در شناورهای لایروب” این امکان را دارد که مشخص کند در کدام نقطه به طور خاص روی کشتی های لایروب نصب شود یا تعیین کند از کدام بندر چه میزان رسوبات برداشته شده است.

این مخترع خاطرنشان کرد: بحث لایروبی توسط کشتی ها در بنادر علاوه بر اینکه اهمیت خاص دارد، خیلی هم هزینه بر است. این دستگاه باعث می شود که بازدهی عملکرد کشتی ها با توجه به هزینه بر بودن و بزرگی کار، افزایش یابد و هزینه ها نیز کاهش پیدا کند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ضرورت دارد سازمان ها به ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کشور از این طرح حمایت کنند تا ما بتوانیم این دستگاه را در بنادر دیگر نیز به روی کشتی ها نصب کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل