نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش برای ساخت کامپیوتر زیستی به کمک سلول های انسانی

تیمی از زیست ‌شناسان در تلاش هستند تا از سلول‌های زنده انسان نوعی فناوری بسازند که فعالیت عصبی واقعی را نشان داده و به محرک‌ ها به همان روشی که سلول‌ های واقعی ممکن است پاسخ دهند، عمل کرده و دارای سرعت و قدرت تحلیل بالایی دارند.

به گزارش سیناپرس، محققان آمریکایی اعلام کردند :در حالی که جامعه علمی درگیر شگفتی های هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی است، طراحی یک کامپیوتر زیستی با انرژی سلول های مغز انسان می تواند در آینده به واقعیت تبدیل شود. تیمی از دانشمندان طرحی را پیشنهاد کرده اند که هوش ارگانوئیدی نامیده شده که از سلول های زنده استفاده می کند و می تواند در زمان آینده بهتر از هوش مصنوعی عمل کند.

طی سال های گذشته همواره دانشمندان زیست ‌شناسدر تلاش بوده ‌اند از سلول ‌های زنده فناوری بسازند که فعالیت عصبی واقعی را نشان داده و به محرک‌ ها مانند سلول‌ های واقعی پاسخ می ‌دهد. طبق گزارش ها، ارگانوئید ها بافت های زنده سه بعدی هستند که دانشمندان سال ها در حال رشد و آزمایش آن هستند. برای نزدیک به دو دهه، دانشمندان از ارگانوئیدهای کوچک و بافت‌های رشد یافته آزمایشگاهی شبیه اندام‌های کاملاً رشد یافته برای آزمایش روی کلیه‌ ها، ریه‌ ها و سایر اندام ‌ها بدون توسل به آزمایش انساین یا حیوانی استفاده کرده‌ اند.

به گفته دکتر توماس، استاد علوم بهداشت محیطی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ، امروزه سقف محاسبات و هوش مصنوعی که انقلاب فناوری را پیش برد، به سقف رسیده است. در این میان محاسبات زیستی می‌ تواند به گذر از محدودیت‌های تکنولوژیکی فعلی ‌مان کمک کند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگری به نام هارتانگ در سال ۲۰۱۲ با استفاده از سلول ‌های نمونه‌ پوست انسان که در حالتی شبیه سلول‌ های بنیادی جنینی برنامه‌ ریزی شده بودند، شروع به رشد و جمع ‌آوری سلول ‌های مغزی به ارگانوئیدهای عملکردی کرد. هر ارگانوئید حاوی حدود ۵۰ هزار سلول است که به اندازه سیستم عصبی یک مگس میوه پیشرفته است. این محقق اکنون چشم اندازی از ساخت یک کامپیوتر زیستی با استفاده از این ارگانوئیدها دارد.

وی در این رابطه گفت که عملکرد مغز انسان  در مقایسه با مدرن ترین کامپیوترها بی ‌نظیر است و  هیچ کامپیوتری نمی تواند شبیه به مغز انسان عمل کند. هارتانگ آینده‌ای را پیش‌ بینی می‌ کند که در آن زیست‌ کامپیوتر ها از سرعت محاسبات برتر، قدرت پردازش، کارایی داده‌ ها و قابلیت ‌های ذخیره‌ سازی پشتیبانی می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی  Frontiers، منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل