نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باکتری ها چگونه به مغز حمله می کنند؟

یافته های تحقیقاتی یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد، نشان داد: باکتری ها چگونه از لایه های محافظ مغز یا مننژها عبور کرده و منجر به عفونت مغز یا مننژیت می شوند.

به گزارش سیناپرس، نتایج این تحقیق که روی موش ها انجام شد، نشان داده است که باکتری ها از سلول های عصبی در مننژها برای سرکوب پاسخ ایمنی و گسترش عفونت در مغز استفاده می کنند.

دانشمندان توضیح داده اند: ما یک محور ایمنی-عصبی در پرده های محافظ مغز شناسایی کرده ‌ایم که توسط باکتری‌ ها ربوده شده و منجر به ایجاد عفونت می ‌شود.

مننژیت، وضعیت خطرناک و کشنده ای است که در آن پرده های محافظی که مغز و نخاع را می پوشانند تا از سیستم عصبی مرکزی در برابر آسیب و عفونت محافظت کنند، دچار التهاب می شوند. التهاب پرده های محافظتی ممکن است در اثر عوامل ویروسی یا باکتریایی ایجاد شده باشد. مننژیت می تواند در هر سنی از نوزادان تا بزرگسالان رخ دهد.

سالانه بیش از 1.2 میلیون مورد مننژیت باکتریایی در سراسر جهان رخ می دهند. در صورت عدم درمان، این بیماری، از هر 10 نفری که به آن مبتلا می شوند، هفت نفر را قربانی می کند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، در بین کسانی که زنده می مانند، از هر 5 نفر، یک نفر عواقب جدی، از جمله از دست دادن شنوایی یا بینایی، تشنج، سردرد مزمن، و سایر مشکلات عصبی را تجربه می کند.

از درمان ‌های موجود، می توان به آنتی ‌بیوتیک ‌هایی که باکتری ‌ها را می کشند و استروئیدهایی که التهاب مرتبط با عفونت را از بین می برند، اشاره کرد. با این حال، این درمان ها قادر نیستند عوارض شدید بیماری را از بین ببرند.

در این مطالعه، محققان روی دو پاتوژن خاص یعنی استرپتوکوک پنومونیه و استرپتوکوک آگالاکتیه، که علل اصلی مننژیت باکتریایی در انسان هستند، تمرکز کردند. طی یک سری آزمایش، تیم تحقیقاتی دریافت، وقتی که باکتری ها به مننژها می رسند، پاتوژن ها زنجیره ای از رویدادها را آغاز می کنند که به گسترش عفونت در مغز می انجامند.

محققان همچنین دریافتند: یک ماده شیمیایی به نام CGRP که توسط سلول‌ های عصبی آزاد می شود و یک گیرنده سلول ایمنی به نام RAMP1، نقش کلیدی و مهمی را در زنجیره مولکولی از رویدادهایی که منجر به عفونت می ‌شوند، ایفا می کنند. نتایج بررسی ها نشان داده اند که مسدود کردن هر یک از این دو می ‌تواند تهاجم باکتری‌ ها را خنثی کند.

این یافته ها می ‌توانند منجر به توسعه درمان ‌های جدیدی برای این بیماری سخت شوند که می توانند عفونت را قبل از اینکه باکتری ‌ها به عمق مغز گسترش یابند، هدف قرار ‌دهند.

پژوهشگران اظهار داشته اند، مننژها سد نهایی بافتی قبل از ورود پاتوژن ها به مغز هستند، بنابراین ما باید تلاش کنیم تا آنچه در این بافت مرزی اتفاق می افتد را کنترل کنیم.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Nature منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل