نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا کووید طولانی مدت منجر به از کار افتادن اعضای بدن می شود؟

ویروس مرگبار کرونا دارای علائم رفتاری مختلفی بوده و با هر جهش شاهد تغییر آسیب های این بیماری بر بافت های مختلف بدن انسان هستیم. در این میان مطالعات انجام شده نشان می دهد: ابتلا به کووید طولانی مدت می تواند با از کار افتادن اندام های مختلف بدن همراه باشد که محققان تلاش می کنند دلیل این موضوع را کشف کنند.

به گزارش سیناپرس، برخی از علائم طولانی مدت کووید که بیماران حتی پس از بهبودی کامل از عفونت می توانند تجربه کنند عبارتند از: مه مغزی، افسردگی، سردرد، مشکل در تمرکز ، از دست دادن بینایی، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه و …است.

کووید ۱۹ ویروسی تنفسی است که در حالت عادی به اندام‌ های تنفسی بدن آسیب رسانده و باعث مشکلات تنفسی شدید می ‌شود. متاسفانه شواهد نشان می دهد: این ویروس پس از پایان دوره عفونت یا پس از بهبودی، بدن را ترک نمی ‌کند. در این حالت فرد بیمار دچار عارضه کووید طولانی مدت شده و مشکلات متعددی را تجربه می کند.

کووید طولانی مدت اصطلاحی است که برای بیمارانی که علائم عفونت را حتی پس از بهبودی تجربه می ‌کنند استفاده می ‌شود، در این شرایط بیمار برای ماه‌ ها از عوارض ناشی از ویروس رنج خواهد برد. به گزارش سیناپرس، به همین دلیل کارشناسان در حال رمزگشایی از این موضوع هستند که چرا کووید طولانی مدت منجر به از کار افتادن اعضای بدن می شود؟

طی مطالعه ‌ای که اخیرا در مجله انجمن سلطنتی پزشکی بریتانیا منتشر شد، متخصصین نشان دادند: بیش از ۵۹ درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت تا یک سال اختلال اندام را گزارش کرده‌ اند در حالی که حداقل ۲۹ درصد از این بیماران دچار اختلال چند عضوی هستند. به گزارش سیناپرس،در این شرایط بخش عمده ای از افراد درگیر، شاهد کاهش عملکرد اعضای مختلف بدن خود در شش و ۱۲ ماه پس از پایان کرونا هستند.

پروفسور آمیتاوا بانرجی، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه کالج لندن، در مورد نتیجه مطالعات خود گفت: علائم کووید طولانی مدت  در ۶ و ۱۲ ماه پس از پایان بیماری شایع بوده و این شرایط  در زنان، افراد جوان تر و بیماران زمینه ای بیشتر دیده شده و معمولا با آسیب تک اندامی همراه است.

به نظر می رسد در بیمارانی که شرایط کووید طولانی مدت را تجربه می کنند، ویروس از بین نرفته و به صورت مخفی در سایر اعضای بدن مشغول تخریب است.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل