نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش قیمت ها سلامت روانی جامعه را تهدید می کند

تورم از جمله شاخص‌ هایی است که ارتباط مستقیمی با سطح رفاه مردم جامعه دارد؛ شاخصی که شهروندان به طور مستقیم می توانند آن را احساس کنند.

به گزارش سیناپرس، اقتصاد ناپایدار، افزایش نوسانات ارزو طلا، تورم و گرانی لحظه به لحظه کالاها از جمله اخباری است که این روزها در صدر تیترهای رسانه ها و شبکه های مجازی قرار دارد. اخباری که میزان ناامیدی و سرخوردگی در جامعه را افزایش داده و زندگی طبقات مختلف به‌ ویژه طبقات متوسط و فقیر را تحت تاثیر قرار داده است.

امروزه کمتر پدیده اجتماعی یا اقتصادی یافت می ‌شود که از تورم و مشکلات اقتصادی تاثیر نگیرند؛ تورم عوامل و پیامدهای اجتماعی مهم و بسیار زیادی به دنبال دارد.

محمد فاضلی، جامعه شناس نسبت به اثرات مخرب تورم بر اخلاق جامعه هشدار داد و در این خصوص گفت: این تورم، عواقب اخلاقی بدی به دنبال دارد و اثرات روحی و روان، خلقیات و زیست ایرانی آن تا دهه ها باقی می ماند. این پدیده اقتصادی، ترجمه اجتماعی-روانی دردناکی دارد و گستره نابرابری ها را بیشتر می کند.

دکتر شاهین آخوندزاده، رئیس بیمارستان روزبه نیز با ارزیابی سلامت روان افراد جامعه به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر دفتری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون این مساله تحقیقاتی انجام می دهد. همچنین دکتر احمد علی نوربالا، یکی از اساتید گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تحقیقی پیرامون وضعیت سلامت روان کشور در مقاطع پنج ساله انجام داده است.

وی افزود: طبق تحقیقات او پس از روی دادن یک جنگ در کشور، شیوع اختلالات روانپزشکی افزایش پیدا می کند. همانگونه که ما پس از جنگ تحمیلی شاهد این موضوع بوده ایم. همچنین انتظار می رود پس از بحران های اقتصادی و سیاسی نیز شیوع این اختلالات در جامعه افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعات نشان داده است، پس از گذشت یک سال از شیوع کرونا، اختلالات روانپزشکی_ به طور مشخص اختلالات اضطرابی و خلقی مانند افسردگی_ در جامعه افزایش پیدا کرده است.

آخوندزاده بیان کرد: قطعا مسایل و بحران های اقتصادی مانند افزایش لحظه به لحظه ارز، طلا و کالاها روی سلامت مردم جامعه تاثیر گذاشته و میزان شیوع اختلال روانپزشکی در کشور را افزایش داده است زیرا افزایش قیمت ها عاملی استرس زا هستند.

رئیس بیمارستان روزبه به سیناپرس گفت: اکنون بیشتر از دغدغه افزایش قیمت گوشت و سایر مواد غذایی، بحث تامین مسکن در کشور بحرانی تر شده است. اکنون فردی که خانه ای در مرکز شهر دارد، سال بعد دیگر نمی تواند در آن منطقه زندگی کند و باید به مناطق پایین تر نقل مکان کند. طی سال های آینده نیز به حاشیه شهر رانده خواهد شد. این عامل بسیار استرس زاست. از سوی دیگر جوانان نیز قادر به تامین مسکن برای تشکیل زندگی ندارند. تمامی این مسائل می تواند به روی سلامت روان مردم جامعه تاثیر بگذارد از اینرو حاکمیت باید هرچه سریعتر این تنش اقتصادی عبور کند و برای رفع شیوع اختلالات روانپزشکی تدبیری اساسی بیندیشد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل