نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درآمدزایی با تهدید سلامت مردم

سالهاست که دیگر خدمات آرایشگری تنها محدود به آرایش و پیرایش نیست. امروزه در اغلب سالن های زیبایی، خدمات زیبایی مانند لیزر پوست، سولاریوم، پاکسازی، تزریق ژل، برداشتن خال و…. ارائه می شود؛ خدماتی که نیاز به مجوز‌های پزشکی دارد و باید توسط افراد متخصص انجام شود.

 به گزارش سیناپرس، لیزر پوست، سولاریوم، برداشتن خال، سوراخ کردن گوش و ناف، پاکسازی، تزریق ژل، بوتاکس از جمله خدمات پر طرفداری است که امروزه در برخی از سالن های آرایش زیبایی ارائه می شود؛ خدماتی که اغلب توسط افراد غیر متخصص انجام می شود. البته داستان تنها به ارائه این نوع خدمات ختم نمی شود. برخی از سالن های آرایشی برای کسب درآمد بیشتر به تجویز قرص های لاغری نیز می پردازند. متاسفانه ارائه تمامی این خدمات غیر پزشکی از سوی افراد غیر متخصص می تواند خسارت های مالی و جانی زیادی به همراه داشته باشد.

دکتر بابک سلحشور، مدیرکل امور کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی کشور در این خصوص گفت: طی سال های اخیر شاهد افزایش ارائه خدمات پزشکی به ویژه زیبایی توسط افراد غیر متخصص و فاقد صلاحیت هستیم؛ از جمله این افراد آرایشگرها هستند که با ورود به حوزه زیبایی صدمات زیادی به افراد می زنند.

وی افزود: آرایشگرها به هیچ عنوان اجازه ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی مانند تزریق ژل، بوتاکس، لیزر و غیره را ندارند. این خدمات باید توسط پزشک ارائه شود. اگر آرایشگرها در حین ارائه این خدمات به فردی آسیب برسانند، مجرم محسوب می شوند و جرم آنها “دخالت در امور پزشکی” است که باید دیه و ارش خسارت آسیب وارد شده را بپردازند.

وی اظهارداشت: دخالت در امور پزشکی تنها به آرایشگاه ها ختم نمی شود. در برخی از باشگاه نیز خدمات تخصصی از جمله لیزر توسط افراد فاقد صلاحیت ارائه می شود. همچنین در برخی از کلینیک های زیبایی خدمات لیزر پوست توسط افراد غیر متخصص، پرستاران، تکنسین های فاقد صلاحیت انجام می شود. گاهی طول موج هایی که این افراد استفاده می کنند ضایعات پوستی، سوختگی و تغییر رنگ مادام العمر ایجاد می کند.

سالن های آرایشی که سلامت مردم را نشانه گرفته اند

دکتر سید جبار طباطبایی، پزشک متخصص زیبایی نیز “کم سوادی”،”استفاده از مواد نامرغوب و بی کیفیت”،”استفاده از ابزار‌ها و وسایل نامرغوب” و همچنین” رعایت نکردن استریلیزاسیون و بهداشت” را از جمله عواملی دانست که اکنون سلامت مردم در سالن های آرایشی را نشانه گرفته است.

وی در این خصوص گفت: اغلب تبلیغات دروغین و اغواگرانه آرایشگران با ارائه قیمت های کم، دامن گیر مردمی می شود که در جستجوی زیبایی خود در سالن های زیبایی هستند. بیشتر آرایشگران هنجارشکن و قانون گریز این مجموعه ها از مواد بی کیفیت و نامرغوبی استفاده می کنند. حتی دستگاه‌ های لیزری هم که در سالن‌ های زیبایی استفاده می ‌شود نامعتبر است. متاسفانه در اکثر این موارد نیز نظارتی روی این مساله صورت نمی‌ گیرد.

در کنار رعایت موارد قانونی و نظارت بیشتر اتحادیه آرایشگران و وزارت بهداشت، مشتریان نیز خودشان باید نسبت به انجام موارد تخصصی و پزشکی در سالن های آرایشی هوشیار باشند و گول تبلیغات دروغین مراکز آرایشی را نخورند تا سلامتی شان به مخاطره نیفتد.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل