نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت تغییر سبک زندگی با شش راهکار اساسی

نخستین كنگره پزشكی مبتنی بر سبك زندگی سالم توسط پژوهشكده فناوری های نوين زخم و ترميم بافت (يارا) برگزار می شود.

دکتر فاتح، معاون پژوهشی پژوهشکده یارا در نشست خبری نخستین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی نیز ،گفت: در این پژوهشکده در حوزه درمان و مطالعات پایه و بالینی آسیب های بافت و زخم فعالیت هایی انجام می شود. همچنین در این حوزه به بحث مبانی و موضوعاتی از قبیل پیشگیری از ابتلا به اختلالاتی که در نهایت منجر به آسیب های جسمانی می شود، ورود پیدا کرده ایم.

وی افزود: در کنگره پزشكی مبتنی بر سبك زندگی سالم نیز در نظر داریم با فرهنگ سازی در مسایلی که سبک زندگی را تغییر می دهد، پنل هایی را ارایه دهیم تا رفتارهای افراد جامعه تغییر پیدا کند.
وی تصریح کرد: این رفتارها باید به شهروندان جامعه آموزش داده شود اما آموزش به تنهایی کافی نیست و باید به دانش و باور نیز تبدیل شود.

فاتح خاطرنشان کرد: تاکنون برنامه های زیادی برای تغییر سبک زندگی در کشور اجرا شده است اما اجرای برنامه جامع و این چنینی ضرورت داشت.

باید سبک زندگی مان را تغییر دهیم

دکتر حسین یاری، معاون فرهنگی مرکز جامع ترمیم زخم و بافت جهاددانشگاهی در این نشست گفت: در گذشته مرگ و میرها بر اثر عفونت بود اما در عصر حاصر عامل اصلی بیماری ها مربوط به ابتلای افراد به بیماری هاس غیرواگیردار از قبیل سرطان، سکته قلبی، بیماری های تنفسی است از این رو باید سبک زندگی مان را تغییر دهیم.

وی افزود: هم اکنون برای داشتن سبک زندگی سالم انجام شش راهکار”تغذیه سالم”،”فعالیت جسمانی”،”خواب کافی”،”عدم سو مصرف مواد”،”اصلاح روابط بین فردی” و ” دوری از استرس و تنش” ضروری است.

یاری اظهارداشت:در حال حاضر در این حیطه کارهایی زیادی انجام شده اما هم افزایی و شبکه ای از دانش ایجاد نشده است. جهاد دانشگاهی مرکز یارا در نظر دارد این پیوند و شبکه را برقرار کند.

بیماری‌ های غیرواگیر عامل ۷۰ درصد مرگ و میرهاست

دکتر مسعود حبیبی، رئیس اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم نیز در این نشست خبری گفت: بیماری‌ های غیرواگیر عامل ۷۰ درصد مرگ و میرها محسوب می شوند. این بیماری‌ ها متاثر از سبک زندگی غلط، روابط اجتماعی، استرس‌ها، تغذیه و… هستند.

وی افزود: طبق مطالعات مرکز ما، مرگ و میر ناشی از زخم مزمن به تنهایی معادل مرگ ومیر سرطان پستان یا سرطان لنفوم و پروستات است و بار مالی زیادی هم به همراه دارد از اینرو یکی از فعالیت ‌های گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی مان را بر اساس آگاهی بخشی و آموزش جامعه و کادر درمان گذاشته ایم. امیدواریم این کنگره نتایج اثربخش و مطلوبی به همراه داشته باشد.

پزشکان باید در طبابت جنبه های فرهنگی را نیز مد نظر قرار دهند

در ادامه دکتر شاهین آخوندزاده ، دبیرعلمی کنگره و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پرشکی تهران نیز در این نشست گفت: هم اکنون پزشکان و جامعه پزشکی ما جنبه‌ های بایولوژیک و سایکولوژیک افراد را مدنظر قرار می ‌دهند اما باید یک پزشک جنبه‌ های معنوی، اجتماعی و فرهنگی یک بیمار را نیز مورد توجه قرار دهد؛ اگر پزشکی در طبابت خود جنبه ‌های فرهنگی را در نظر نگیرد، قطعا در کار خود موفق نخواهد شد.

رئیس بیمارستان روانپزشکی روزبه افزود: ما در حال حاضر نه سبک زندگی خود را کامل حفظ کردیم و نه سبک زندگی غربی را کاملا اجرا می‌ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سبک زندگی غربی به مسایلی از قبیل تفریح،‌ تغذیه، استراحت و… افراد توجه می‌ شود. اکنون ما نیز باید مدلی برای خود طراحی کنیم.

راهیابی 150 مقاله به نخستین كنگره پزشكی مبتنی بر سبك زندگی سالم

دکتر مریم صداقت، روانشناس تربیتی و دبیر اجرایی کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم نیز در این نشست گفت: کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم در دو روز دهم و یازدهم اسفندماه امسال برگزار خواهد شد. در روز اول کنگره نشست ویژه ای با حضور مدیران بهداشتی، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران و متخصصان مربوطه برگزار می شود. این نشست به سبک زندگی و فعالیت های جسمانی اختصاص دارد.

وی افزود: پس از نشست نخست، یک پنل داریم که با همکاری دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت برگزار می ‌شود. نشست دوم نیز بعد از ظهر روز اول و نشست سوم مربوط به سبک زندگی و فناوری های نوین است که در روز دوم برگزار می‌ شود.

 به گفته وی، روز دوم کنگره نیز مربوط به سلامت روان و تغذیه است و پنل سبک زندگی سالم مبتنی بر واقعیت‌ های زندگی را خواهیم داشت.

صداقت خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۵۰ مقاله دریافت کردیم که حدود ۵۰ درصد را برای سخنرانی و پوستر مناسب دیده ایم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل