استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید کسب مرجعیت علمی در منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام هدف مشترک کشور باشد، تاکید کرد: تا زمانی که شاخصهای ارزشیابی پژوهش برونداد پژوهشی باشد، نمیتوان انتظار داشت که رشدی در مرجعیت علمی کسب شود.
دکتر فریدون عزیزی در پنل پاسخگویی اجتماعی در تحقیقات سلامت در نشست سالانه معاونین تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در مورد مرجعیت علمی در توسعه شاخصهای سلامت جامعه، به سخنان مقام معظم رهبری در سالهای گذشته در خصوص اهمیت مرجعیت علمی اشاره کرد و آن را عاملی برای غرور ملی دانست.
وی گفت: کسب مرجعیت علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام و نیل به مرجعیت علمی و فناوری در جهان اسلام اهداف مشخصی است که باید سیاستگذاران، برنامهریزان، دانشمندان و دانشگاهیان برای رسیدن به آن تلاش کنند.
وی به اسناد بالادستی اشاره کرد و افزود: به مقوله مرجعیت علمی در سیاستهای کلی سلامت با عنوان تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی هم در علوم و فنون و هم تبدیل ایران به قطب علوم پزشکی در منطقه اشاره شده و هم در سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری هم تاکید شده است.
دکتر عزیزی خصوصیات مرجعیت را محل رجوع بودن و تسلط علمی و پاسخگویی دانست و اظهار کرد: ما در کشور بیشترین رشد را پس از سال ۲۰۱۰ حتی بالاتر از کشور چین تجربه کردیم و حتی از برخی از کشورهای اروپایی در تولید علم پیشی گرفتیم و اکنون در فاصله کمی نسبت به هندوستان قرار داریم؛ درمنطقه هم جایگاه نخست را داریم.
وی سپس با طرح این پرسش که آیا این پیشرفتها را میتوان نشان از مرجعیت علمی قلمداد کرد؟! ادامه داد: در بررسی رتبهبندی دانشگاههای کشورهای گروه D8 که اغلب کشورهای مسلمان عضو آن هستند، شاخصهای کمی و کیفی را با هم میسنجد. در این رتبهبندی ترکیه از ما جلوتر است، بنابراین طبق این رتبه در جهان اسلام باید کوشش بیشتری انجام دهیم تا به رتبه نخست در این حوزه دست پیدا کنیم.
دکتر عزیزی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب به علم، پژوهش و معنویت، اخلاق، اقتصاد عدالت و مبارزه با فساد، استقلال، آزادی و عزت ملی تاکید شده است، اما طبق بیانات مقام معظم رهبری این راه طی شده با همه اهمیتش فقط آغاز بوده است و نه بیشتر.
وی در ادامه به علم حکمتبنیان اشاره کرد و گفت: دارای ویژگیهای والایی است که سبب ارتقاء و تکامل انسان میشود. راهبرد اول حاکمیت مبانی و ارزشها و اخلاق موازین اسلام در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و دیده شدن سلامت معنوی در کنار سلامت جسم است. همینطور ترویج تفکر و اخلاق پژوهش و فرهنگ نوآوری در جامعه دانشآموزی و دانشجویی است.
وی بیان کرد: تا زمانی که شاخصهای ارزشیابی پژوهش برونداد پژوهشی باشد، نمیتوان انتظار داشت که رشدی در مرجعیت علمی کسب شود.
دکتر عزیزی تاکید کرد: کسب مرجعیت علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام و نیل به مرجعیت علمی و فناوری در جهان اسلام اهداف مشخصی است که باید سیاستگذاران، برنامهریزان، دانشمندان و دانشگاهیان برای رسیدن به آن تلاش کنند.
به گزارش سیناپرس به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی با اشاره به راهبردهای تحقق مرجعیت علمی تصریح کرد: اهداف چشمانداز این سیاستها باید با تحول راهبردی و نه فقط تغییرات روبنایی صورت گیرد و رویکرد تحقق آن توجه به نوآوری و نظریهپردازی است. علم و حکمتبنیان و پزشکی حکمتبنیان با بهکارگیری علم و عقل در توسعه شاخصهای سلامت جامعه برای احراز رتبه قطب پزشکی جهان اسلام ضروری است.