پیری زودرس موها: علل و راهکارهای درمانی

هر عضوی در بدن ما پیر می شود. این یک واقعیت عادی و اجتناب ناپذیر زندگی است. مو نیز از این قاعده مستثنی نیست، یا می توانید آن را بپذیرید یا سعی کنید با آن مبارزه کنید. با این حال، راه‌هایی وجود دارد که به کند کردن روند پیری، بهبود ظاهر پیری مو و حفظ ظاهر آن تا زمانی که ممکن است، کمک می‌کند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، مو بیشتر از پروتئین کراتین تشکیل شده است که توسط سلول های کراتینوسیت در لایه بالایی پوست (اپیدرم) سنتز شده و از فولیکول های مو که به منافذ پوست متصل هستند رشد می کند. غدد چربی به این فولیکول ها متصل هستند و از طریق منافذ به بالای پوست، روغن (سبوم) ترشح می کنند. قسمت اعظم بدن پوشیده از موهایی با اندازه ها و قطرهای مختلف بسته به محل است.

مو چندین کارکرد مهم برای بدن انسان دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: محافظت از پوست، مرطوب نگهداشتن پوست با سبوم (روغن)، تنظیم دمای بدن و کمک به ادراک حسی.

مانند تمام جنبه های بدن ما، موها با افزایش سن تغییر می کنند. علل داخلی و خارجی متعددی برای پیری مو وجود دارد. علل داخلی شامل هورمون ها، مشکلات پزشکی و ژنتیک است. با افزایش سن زنان، استروژن کمتری تولید می شود که مستقیماً بر رشد و بافت مو تأثیر می گذارد.

مردان نیز با افزایش سن آندروژن های کمتری تولید می کنند که منجر به ریزش مو و پیری می شود. برخی شرایط پزشکی مانند کم کاری تیروئید نیز باعث پیری مو می شوند. در نهایت، ژنتیک نحوه تغییر مو با افزایش سن را کنترل می‌کند، مانند نازک‌تر و ظریف‌تر شدن موها.

برای جلوگیری از پیری زودرس مو، می توان عوامل خارجی را بیشتر کنترل کرد و از آن اجتناب کرد. اشعه ماوراء بنفش خورشید، موها را سریعتر پیر می کند. رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش مانند پوست مو را از بین می برند. بسیاری از روش‌های مراقبت از مو، مانند رنگ کردن، صاف کردن یا پر کردن، به مو آسیب می‌رسانند و آن‌ها را پیرتر نشان می‌دهند.

رژیم غذایی نامناسب، مانند رژیم های فاقد پروتئین و آنتی اکسیدان ها، همراه با مصرف بیش از حد الکل، به مو آسیب می رساند و از رشد مناسب و سالم به نظر رسیدن موها جلوگیری می کند. سیگار، مانند اشعه ماوراء بنفش، مو را از بین می برد. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول می شود که باعث نازک شدن موها می شود.
در نهایت، برخی از داروها، که ممکن است نتوان از آنها اجتناب کرد، باعث ریزش مو می شوند، مانند رقیق کننده های

خون و داروهای فشار خون. متأسفانه، اینها داروهای ضروری و حیاتی هستند و با وجود ریزش مو باید بارها مصرف شوند.

کارهایی وجود دارد که می توانیم برای جلوگیری از پیری زودرس با آن مقابله کنیم. به محض اینکه متوجه تغییراتی در موهای خود شدید، مانند نازک شدن یا کدر شدن و خشک شدن، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

هر چه زودتر اقدام کنید، زودتر می توانید آن را درمان کنید. اگر مشکلات پزشکی دارید که باعث ایجاد تغییرات در موهای شما می شود، پزشک می تواند آنها را تشخیص داده و درمان کند تا به بازگرداندن موهای شما به وضعیت سالم تری کمک کند.

مشکلات پزشکی تشخیص داده نشده و درمان نشده ممکن است باعث آسیب دائمی به موهای شما شود. همچنین، اگر داروهای شما باعث ایجاد مشکلاتی در موهای شما می شود، پزشک شما ممکن است بتواند آنها را با داروهای دیگری که این کار را نمی کنند تعویض کند.

به منظور جلوگیری از پیری زودرس، این بهترین اقدامات را دنبال کنید:

  • از رنگ کردن موها خودداری کنید. رنگ مو به موها آسیب می رساند و آن را خشک، شکننده و مستعد شکستن و وز می کند.
  • به ندرت از درمان های مو استفاده کنید. مانند رنگ کردن، صاف کردن و خشک کردن مو آسیب زیادی به موهای شما وارد می کند.
  • از استفاده از گرما خودداری کنید. خشک کردن موها در هوا بهترین کار است.
  • موهای خود را در حالت خیس برس نزنید.
  • هنگام شستن موهای خود ملایم باشید.
  • موهای خود را خشک کنید. آن را با حوله مالش ندهید که باعث وز و شکستگی می شود.
  • مو را با آب داغ نشویید. برای شستن موهای خود فقط از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.
  • از محصولات حاوی الکل خودداری کنید. از اسپری مو که حاوی الکل است کم استفاده کنید. الکل موها را خشک کرده و باعث شکستن آن می شود.
  • مرتب موهای خود را کوتاه کنید.
  • از کلاه استفاده کنید زیرا از موهای شما در برابر آسیب آفتاب محافظت می کند.

شامپوهای خاصی می توانند به بازگرداندن حجم به مو کمک کنند و حتی ممکن است از ریزش آن جلوگیری کنند. شامپوهای حاوی ماینوکسیدیل می توانند به رشد مجدد مو کمک کنند. شامپوهای روی می توانند پوست سر را آرام و تسکین دهند. ماساژ ملایم پوست سر ممکن است جریان خون را برای تغذیه موها افزایش دهد.

رژیم غذایی تاثیر قابل توجهی روی مو دارد. رژیم های غذایی غنی از پروتئین و آنتی اکسیدان، مو را تغذیه و محافظت می کند. پروتئین به رشد مو کمک می کند. آنتی اکسیدان ها از مو در برابر تخریب توسط رادیکال های آزاد آزاد شده توسط خورشید محافظت می کنند. ویتامین هایی مانند اسیدهای چرب امگا 3، روی، B، C، D و آهن ممکن است به رشد و سلامت مو کمک کنند. از سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کنید.

پزشک ممکن است داروهای موضعی یا خوراکی خاصی را برای کمک به رشد موهای پیر توصیه کند. همیشه قبل از شروع هر یک از اینها با پزشک خود مشورت کنید. ماینوکسیدیل یک محلول یا فوم موضعی بدون نسخه و مورد تایید FDA است که برای کمک به رشد مو در مردان و زنانی است که ریزش موی طرح‌دار را تجربه می‌کنند. پروپشیا (فیناستراید) یک قرص نسخه ای مورد تایید FDA برای درمان ریزش موی طرح دار در مردان است. هر دوی این داروها دارای عوارض جانبی هستند، بنابراین بهتر است آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

سایر درمان های حرفه ای می توانند به بهبود ظاهر مو و کمک به رشد آن کمک کنند. لیزر درمانی جریان خون را برای کمک به رشد مو و حفظ سلامت آن افزایش می دهد. تزریق PRP/PRF فاکتورهای رشد را از خون شما به مو می رساند تا به رشد مو کمک کند. می توان آن را با میکرونیدلینگ ترکیب کرد یا به تنهایی استفاده کرد. در نهایت، اگر در حال ریزش مو هستید، کاشت مو می تواند موها را از یک ناحیه از پوست سر شما برداشته و در ناحیه ای که در حال از دست دادن آن هستید کاشت کند.

مو اهداف مهم پزشکی و زیبایی را انجام می دهد. مانند تمام اندام های ما، موها نیز در معرض روند پیری هستند. با این حال، راه هایی برای کمک به کند کردن آن یا جلوگیری از پیری زودرس وجود دارد. اگر متوجه تغییراتی در موهای خود شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در حالی که این تغییرات می تواند طبیعی باشد، ممکن است ناشی از مسائل پزشکی یا داروهایی باشد که باید مورد توجه قرار گیرند.

منبع: health news
مترجم: تقی قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا