نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن کرونای مبتنی بر mRNA

طی مراسمی در بیمارستان امام خمینی کارآزمایی بالینی اولین واکسن کرونا مبتنی بر mRNA آغاز شد.

به گزارش سیناپرس، عبدالحسین روح الامینی، نماینده مجلس در این مراسم گفت: در حال حاضر کشور کره جنوبی یکی از پیشنازان بایوتک است. هرچند کشور ایران طی سال های گذشته با تلاش دانشمندان دستاوردهای خوبی در زمینه بایوتک بدست آورد و توانست در مرزهای دانش حرکت کند اما هنوز با صنعتی شدن خیلی فاصله داریم و باید در این زمینه چاره ای بیندیشیم و تجدید نظرهای جدی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در ایران با حمایت های رهبری گام نخست این مهم تحقق یافته است اما باید وارد فاز دوم نیمه صنعتی، صنعتی و صادرات این محصول شویم.

وی خاطرنشان کرد: با دستیابی به این تکنولوژی ضمن رونق صادرات از مهاجرت نخبگان پیشگیری می کنیم.
این نماینده مجلس یادآورشد: موتور پیشران توسعه در کشور نواوری و فناوری است که به لحاظ اقتصادی کارگشاست و ارزش افزوده بسیاری به همراه دارد .

ضرورت ورود بخش خصوصی برای رفع ایرادات

دکتر علی وحدت،رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم اظهار داشت: تولید و ساخت واکسن کرونا بر پایه mRNA از جمله مهمترین تکنولوژی های روز دنیاست که اکنون محققان و پژوهشگران کشور به آن دست پیدا کرده اند.
وی افزود: در این زیست بوم چنین محصولی تولید شده است و ضرورت دارد بخش خصوصی به آن ورود پیدا کند تا ایرادهای حوزه رفع شود و  سیستم در این زمینه کار بهتری انجام دهد.

به گزارش سیناپرس، طرح واکسن کرونا مبتنی بر mRNA از دستاوردهای یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که در سال ۹۸ تاسیس شد و در همان سال موفق به دریافت مجوز دانش بنیانی نوپای ۲ برای داروی “mRNA کد کننده هورمون رگزایی ساخته شده در محیط INVITRO_VEGFA انژیورمانژی ۱۶۵” شد.

این شرکت از اواخر سال ۹۸ اقدام به تلاش برای تولید واکسن کرونا بر پایه mRNA کرد و توانست مصوبه کمیته اخلاق در پژوهش را برای این واکسن در اسفند ماه ۹۸ دریافت کند.

بیشتر بدانید:

ایران صاحب تکنولوژی واکسن های مبتنی بر فناوری mRNA شد

پس از این مرحله این شرکت مکاتباتی با سازمان غذا و دارو به منظور اخذ کد اخلاق و ارز دولتی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه انجام داد. متعاقب آن، صندوق نوآوری و شکوفایی اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی بلندمدت را با نرخ ترجیحی برای این شرکت تصویب کرد.

برای تولید این واکسن با نام کرناپسین تا کنون فرایندهایی چون طراحی واکسن، مهندسی ژنتیک (سازه‌های دی ان ای)، تولید و تصفیه mRNA و فرمول‌سازی کرناپسین و کنترل کیفیت اجرایی شده است.

انجام مطالعات پیش بالینی بر روی رت و میمون و چالش حیوانی میمون، تولید پچ‌های پایلوت و صنعتی واحد تاییدیه‌ها و مجوزهای مربوطه، انجام مطالعات بالینی انسانی در ۳ فاز و اخذ مجوز ساخت محصول از اقداماتی است که در دستور کار محققان این طرح در فاز کارآزمایی بالینی قرار دارد.

در حال حاضر از بین پلتفرم‌های واکسن‌ها، ۴ مدل کشته شده، نوترکیب، واکسن‌های مبتنی بر وکتور ادنوویروس و mRNA نسبت به سایرین ارجحیت دارد.

نتایج مطالعات پیش‌بالینی این واکسن مبتنی بر ««mRNA»» در موجودات مختلف مورد مطالعه نشان داد که با تزریق این نوع واکسن، میزان آنتی بادی خنثی کننده بیشتری نسبت به دیگر انواع واکسن‌ها ایجاد شده و ماندگاری آنتی بادی نیز کاملاً قابل توجه است؛ به این ترتیب اثربخشی بیشتری از این نوع واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ مورد انتظار خواهد بود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل