نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب به سر، عامل خطری برای ابتلا به سرطان مغز

محققان کالج دانشگاهی لندن در مطالعه اخیر خود، به درک مولکولی مهمی از نقش آسیب به سر در ایجاد یک نوع نسبتاً نادر اما تهاجمی از تومور مغزی به نام گلیوما، دست یافته اند.

به گزارش سیناپرس، تا به حال چندین مطالعه به بررسی ارتباط احتمالی بین آسیب سر و افزایش نرخ تومورهای مغزی پرداخته است، با این حال شواهد قطعی نیستند. اکنون تیم تحقیقاتی یک مکانیسم احتمالی را پیشنهاد داده اند که می تواند به توضیح این ارتباط کمک کند.

یافته های این مطالعه نشان داد: جهش ‌های ژنتیکی همراه با التهاب بافت مغز، منجر به تغییر رفتار سلول ‌ها می شود و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. به گفته محققان، ضربه مغزی ممکن است در افزایش خطر ابتلا به سرطان مغز نقش داشته باشد.

گلیوم ها تومورهای مغزی هستند که اغلب در سلول های بنیادی عصبی ایجاد می شوند. تومور گلیوم می تواند عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار داده و در موارد شدید، مرگبار باشد. این تومور، یکی از شایعترین انواع تومور مغزی اولیه محسوب می شود. به طور کلی روش های موجود برای درمان تومور گلیوم عبارتند از عمل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی.

پژوهشگران در این مطالعه که روی موش ها انجام شد، نشان داد: جهش در ژن ‌های خاص، در هماهنگی با التهاب مغزی که در اثر آسیب حاد ایجاد می ‌شود و در طول فرآیند طبیعی پیری افزایش می ‌یابد، منجر به افزایش احتمال ابتلا به گلیوم ناشی از آستروسیت ها می شود.

آستروسیت ها فراوان ترین سلول های گلیال در سیستم عصبی هستند. این سلول ها نقش مهمی در تامین تغذیه نورون ها، شکل گیری سیناپس ها، تنظیم جریان خون بافت عصبی و حتی پاسخ های ایمنی در سیستم عصبی دارند.

تیم تحقیقاتی به دنبال شواهدی در جمعیت های انسانی برای تایید فرضیه خود بودند. دانشمندان سوابق پزشکی الکترونیکی بیش از 20 هزار نفر که سرشان آسیب دیده بود، بررسی کرده و دریافتند:احتمال ابتلا به سرطان مغز در بیمارانی که دچار آسیب به سر شده ‌اند، تقریباً چهار برابر بیشتر از سایر افراد است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Current Biology منتشر شده اند

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل