نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایران صاحب تکنولوژی واکسن های مبتنی بر فناوری mRNA شد

واکسن ها یک ماده بیولوژیک هستند که برای محافظت از انسان در برابر عفونت ‌های ناشی از ویروس و باکتری طراحی شده اند و سالیانه جان هزاران نفر را از مرگ نجات می دهند.

به گزارش سیناپرس، گسترش ویروس کووید ۱۹ و ضرورت پیشگیری از آن نیز بسیاری از کشورهای دنیا را وادار به تولید واکسن کرد. در این بین دانشمندان ایران نیز برای تحقق این مهم موفق به تولید واکسن های برکت، پاستوکووک، کووپارس رازی، فخرا، واکسن نورا و اسپایکوژن شدند. برای تولید برخی از واکسن ها از ویروس کشته شده( مانند برکت) و برای برخی دیگر از مکانیزم پروتئینی ( کووپارس رازی) استفاده شده است؛ اکنون خط تولید برخی از این واکسن ها مانند کووپارس متوقف شده است.

یکی از انواع واکسن های تولید شده برای کنترل ویروس کرونا، واکسن های مبتنی بر فناوریmRNAاست. اخیرا نخستین واکسن کووید 19 مبتنی بر mRNA ایرانی با نام تجاری رناپ با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و با موافقت سازمان غذا و دارو توسط یک شرکت دانش بنیان به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده است؛ این واکسن حاوی mRNA ساخته شده در آزمایشگاه است که پس از ورود به بدن باعث تولید پروتئینی می شود. این پروتئین هنگام ورود ویروس به بدن پاسخ ایمنی(آنتی بادی) ایجاد می کند و مانع بروز عفونت و بیماری در بدن می شود.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در خصوص اهمیت تولید این واکسن به سیناپرس گفت: این تکنولوژی mRNA که برپایه آن واکسن شرکت رناپ تولید شده است، یکی از تکنولوژی های روز دنیاست و در آینده حدود20 تا 30 محصول دیگر برپایه این تکنولوژی ساخته می شود. این تکنولوژی پیش از این حتی در کشور آمریکا نیز نتوانسته بود مجوز اخذ کند. پس از شیوع کرونا مجوز لازم را گرفت و استفاده از آن در بیش از یک میلیارد جمعیت باعث شد که سلامت این تکنولوژی به اثبات برسد و بشر به دنبال استفاده از این تکنولوژی برای سایر موارد نیز برود.

وی افزود: ورود واکسن mRNA و مجوز گرفتنش به این معنی نیست که ما اکنون در شرایط بحران کرونا به سر می بریم یا دیگر واکسن های کووید19 مشکل داشته اند و این واکسن چنین بحرانی را حل خواهد کرد، بلکه مجوزی که سازمان غذا و دارو پس از گذشت دو سال برای تولید این واکسن صادر کرده است،نشان می دهد این واکسن تمام مراحل خود را طی و اکنون ایران صاحب این تکنولوژی است و اجازه استفاده از آن در انسان را دارد و به زودی نیز می تواند محصولات دیگری تولید کند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت ساخت واکسن حاوی mRNA برای این نیست که یک واکسن دیگر به تعداد واکسن های کشور اضافه شده و مردم باید از این واکسن استفاده کنند بلکه بیشتر جنبه کسب تکنولوژی داشته و با استفاده از این تکنولوژی می توانیم هر بیماری که نیاز به واکسن دارد،واکسن ان را کمتر از دو ماه در بازار داشته باشیم.

قانعی به تفاوت این تکنولوژی نسبت به سایر تکنولوژی ها اشاره کرد و گفت: پروسه تولید واکسن های کشته شده یا نوترکیب زمان بر است. معمولا به دلیل اینکه این واکسن ها پایه پروتئینی دارند، تولید آنها بین 6 ماه تا یکسال طول می کشد اما با این تکنولوژی می توانیم کمتر از دو ماه واکسن تولید کنیم و سطح دفاعی و ایمنی مردم نسبت به بیماری ها را افزایش دهیم.

در مقابل واکسن هراسی باید صبر پیشه کنیم

هرچند یکی از انواع واکسن های تولید شده برای کنترل ویروس کرونا، واکسن های مبتنی بر فناوریmRNA است اما گروهی از متخصصان بهداشت خواهان تعلیق واکسن mRNA کووید هستند زیرا آنها معتقدند این نوع واکسن ها آسیب‌های جدی از جمله مرگ به ‌ویژه در بین جوانان ایجاد می ‌کند و همراه با عوارضی همچون مشکلات قلبی هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این خصوص به سیناپرس گفت: هم اکنون حدود یک میلیارد نفر در کره زمین از این نوع واکسن ها استفاده کرده اند. تمام داده های آن نیز موجود است. کشورهای مختلف از این نوع واکسن استفاده کرده اند بنابراین چنین نیست که مردم و مسوولان کشور ما عزیز باشند و مردم و مسوولان بقیه کشورها عزیز نباشند. آنها از این واکسن ها استفاده کرده اند و تاکنون چنین چیزی را بیان نکرده اند اما در این میان واکسن هراسی و تکنولوژی هراسی نیز همیشه وجود دارد. برخی از گروه ها و انسان ها هستند که به این مساله دامن می زنند. البته تکنولوژی هراسی تنها مختص این امر نیست برای هر تکنولوژی که وارد بازار می شود شاهد این مساله هستیم بنابراین باید صبر پیشه کنیم تا این مشکلات نیز برطرف شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از این واکسن محدودیت سنی دارد؟ به خبرنگار سیناپرس،اظهارداشت: استفاده از این واکسن محدودیتی ندارد اما باید دید مجوز صدور آن برای چه گروه سنی است.

وی خاطرنشان کرد: این تکنولوژی به قدری پیشرفته است که می تواند در یک دز دو نوع تزریق داشته باشد. این مساله برای پیشرفته بودن تکنولوژی حائز اهمیت است.

قانعی به بودجه این تکنولوژی اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: بودجه ساخت این واکسن بیش از 50 میلیارد تومان بوده است. بخشی از این بودجه را دولت در قالب وام کمک کرده و بخش دیگر نیز در قالب حمایت های یک طرفه بوده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل