رمز موفقیت استارتاپ ها چیست

چندسالی می شود که کاربرد واژه «استارتاپ» یا همان راه اندازی کسب و کارهای نو در محافل علمی و فناوری کشور رایج شده است و برای کمک به قشر دانشجو به عنوان یکی از گروه های اصلی ایده پرداز جامعه، برنامه ها و رویدادهای مختلف رقابتی آموزشی برگزار می شود.
اما شاید یکی از موضوعاتی که بسیاری از شرکت کنندگان در این کارگاه ها برای دستیابی به کسب و کار موفق روی آن اشتراک نظر دارند، نحوه اجرای صحیح ایده در راستای جلوگیری از لوث شدن طرح های خلاقانه است.
این موضوعی است که دبیر پنجمین رویداد آموزشی و رقابتی استارتاپ تریگر (Startup Trigger) دانشگاه صنعتی شریف با موضوع تکنولوژی مالی (FinTech) نیز بر آن تاکید دارد.
مسعود حاج هادیان در گفت وگو با ایرنا، در این خصوص در ابتدا ضمن تعریف واژه استارتاپ گفت: استارتاپ در واقع کسب و کاری است که بخشی از آن به طور حتم باید مبتنی بر فناوری باشد.
وی افزود: در واقع، استارتاپ ها شامل شرکت های نوپا و کوچکی هستند که با یک ایده نو و خلاقانه کار خود را آغاز می کنند و در مدت کوتاهی از رشد بسیار بالایی برخوردار می شوند، مانند استارتاپ اینستاگرام با 13 کارمند و واتس اپ با کمتر از 50 کارمند تعداد کاربران خود را به صورت میلیونی افزایش دادند، ضمن این که هزینه های این استارتاپ ها نسبت به رشد و تعداد کاربرانش بسیار ناچیز بود.
دانشجوی ارشد فناوری اطلاعات گرایش دانشگاه علم و صنعت شبکه درعین حال با بیان این که هر کسب و کار مبتنی بر فناوری نیز استارتاپ محسوب نمی شود، گفت: اما به طور حتم تمامی استارتاپ ها از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی های جدید برای رشد و افزایش تعداد کاربران و مشتریان خود بهره گیری می کنند. 
دبیر پنجمین رویداد آموزشی و رقابتی استارتاپ تریگر که اختتامیه آن 15 مردادماه با حضور 70 شرکت کننده برگزار شد، افزود: به عنوان مثال هرگاه شما بتوانید با همان امکانات قبلی و تنها با صرف هزینه اندک در زمینه فناوری تعداد مشتریان کسب و کار خود را در مقیاس بالا افزایش دهید در واقع شما موفق به راه اندازی یک استارتاپ شده اید. 
وی یادآور شد: مطابق با آمارهای ارائه شده جهانی، از هر یکصد استارتاپی که راه اندازی می شود، تنها 10 درصد آنان موفق به ادامه کار می شوند و از این تعداد نیز ممکن است تنها یک استارتاپ مانند فیس بوک یا واتس اپ به موفقیت لازم دست یابد.
وی با تاکید براین که برای راه اندازی یک کسب و کار نو تیم مدیریتی بسیار حائز اهمیت است گفت: در حقیقت تنها راه رسیدن به موفقیت، تشکیل تیم خوب و روش اجرایی و مدیریتی مناسب است.
دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: شاید بسیاری از ایده های ناب که به فکر شما نیز رسیده باشد، مدت ها قبل به ذهن افراد دیگری نیز خطور کرده است اما تنها به دلیل ناتوانی در اجرای آن پیگیر نشدند. 
به باور حاج هادیان، عده ای چنان از گفتن ایده خود به دیگران واهمه دارند که تصور می کنند اگر ایده شان را با دوستان خود در میان بگذراند موقیعتی عجیب را از دست خواهند داد، در صورتی که مهم ترین نقطه تمایز کسب و کارها در نحوه اجرای طرح است.
وی با بیان این که یک تیم خوب اگر حتی ایده ای متوسط داشته باشد با یک برنامه منظم اجرایی به موفقیت دست خواهد یافت، تصریح کرد: اما یک تیم خوب با یک ایده حتی عالی اما برنامه اجرایی ضعیف سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت و این در واقع معادله دنیای واقعی تجارت است، پس از نظم و پشتکار نباید غافل شد.

**کارگاه های استارتاپ محلی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت ایده ها هستند
امیر خسروی دانشجوی رشته هوافضای دانشگاه علوم تحقیقات و مدیر گروه فیندو به همراه دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف یکی از 16 گروه ایده پرداز در پنجمین استارتاپ تریگر را تشکیل داده اند و با ایده ای تقریبا اجتماعی پا به میدان رقابت با سایر گروه ها نهاده اند.
وی در گفت و گو با ایرنا، با شرح مختصری از ایده خود تحت عنوان'سامانه درد و دل' اظهار کرد: ایده ما با این ملاحظه طراحی شده است که هم اکنون خدمات روانشناسی بدون بیمه در کشور ارائه می شود، و مطابق با سیستمی که تدوین خواهد شد، مردم می توانند به این سامانه مراجعه و با متخصصان و روانشناسان سازمان های بیمه و مشاورین روانشناسی ارتباط برقرار کرده و مشکل و بیماری خود را طرح می کنند.
این ایده پرداز جوان با بیان این که نمونه خارجی این سامانه به شکلی که ما قصد طراحی آن را داریم وجود ندارد، گفت: در نمونه های مشابه خارجی مردم تنها می توانند وارد یک سامانه شده و با یکدیگر همچون سیستم چت درد و دل کنند.
وی افزود: اما طبق سامانه ای که قرار است مطابق با ایده گروه ما طراحی شود، مردم، خیرین و روانشناسان سه ضلع این سامانه خواهند بود و بدون این که مشخصاتی مطرح شود، فرد تنها با یک نام کاربری و اعلام سن، مشکل خود را مطرح و پیگیری می کند.
خسروی برگزاری استارتاپ تریگر را در جهت هم افزایی، پختگی و شکل گیری بهتر ایده های حوزه کسب و کار بسیار مثمر ثمر دانست و گفت: ایده ما قبل از ثبت نام در رقابت استارتاپ تریگر تنها یک ایده خام بود و هنگامی که این ایده در این رویداد آموزشی و رقابتی مطرح شد، در دو روز آخر نقاط ضعف و قوت آن با نقدهای مشاوران، میهمانان و سایر دانشجویان مشخص و روی آن کار بیشتری انجام شد.

** استارتاپ تریگر فرصتی برای یادگیری کار گروهی است
محمود کریمیان دانشجوی دکترای رشته کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی از دانشگاه صنعتی شریف یکی از 12 استاد راهنما تعیین شده برای پنجمین استارت آپ تریگر است و دانشجویان و تیم هایی که در خصوص ایده کسب و کار خود مشکل و سوالی داشته باشند، به او مراجعه می کنند.
دلیل اصلی انتخاب این جوان 29 ساله برای ارائه مشاوره تخصصی به دانشجویان نیز درگیر بودن او در سال های گذشته با استارتاپ و فعالیت در این زمینه بوده است، کریمیان این مسیر را گذرانده در این دوره ها شرکت داشته است بر اساس سابقه و تجربه به شرکت کنندگان کمک می کند.
وی در گفت و گو با ایرنا، معتقد است که برنده واقعی این رویداد آموزشی و رقابتی در حقیقت گروه هایی هستند که پس از پایان مسابقات نیز شاکله تیم خود را حفظ کرده و با تجربیاتی که به دست آورده اند استارتاپ خود را تبدیل به یک شرکت سودآور نمایند.
کریمیان با بیان این که با تشکیل یک گروه، در حال طراحی یک سرویس جستجو و استارتاپ در زمینه فایل های ویدیوئی است، اظهارکرد: متاسفانه به دلیل وجود برخی سایت های نامناسب و غیر اخلاقی در فضای وب، بسیاری از فایل های ویدیوئی مناسب نیز از دسترس کاربران خارج شده که سعی ما آن است که با طراحی یک سایت جستجوگر محتوای قابل استفاده و مناسب را برای کاربران فراهم کنیم.
این دانشجوی دکترا دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به زمان راه اندازی استارتاپ ویدیوئی خود گفت: نسخه آزمایشی این سایت اواخر مردادماه جاری برای نخستین بار برای دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف به نمایش گذاشته خواهد شد و پس از رفع اشکالات موجود تا مهرماه نسخه اصلی آن را به بازار خواهد آمد.
کریمیان برگزاری این نوع مسابقات و رقابت ها را برای پرورش ایده های جوانان بسیار ارزشمند دانست و با بیان این که اکثر شرکت کنندگان این رقابت را جوانان تشکیل می دهند، افزود: استارتاپ تریگر جایی برای یادگیری انجام کارهای گروهی است و نکات آموزنده ای برای شرکت کنندگان به همراه خواهد داشت.
وی در عین حال گفت: البته هنوز ابتدای راه هستیم و هدف اصلی از برگزاری این رقابت آموزشی نیز در درجه نخست آشنایی دانشجویان با مفاهیم و پس از ان آشنایی با ایده های یکدیگر و همچنین پرورش بهتر آن است.

**ایده خوب به تنهایی نتیجه بخش نیست 
علیرضا جعفری از اساتید راهنما در پنجمین استارتاپ تریگر، برگزاری این رویداد به این شکل را در گرد هم امدن دانشجویان بسیار موثر دانست و گفت: در ایران مشکل ایده چندان وجود ندارد اما اجرای ایده ها با مشکل مواجه است.
وی با بیان این که برگزاری کارگاه آموزشی استارتاپ تریگر باعث می شود که دانشجویان با جمع شدن در کنار یکدیگر ایده های خود را شکل داده و برای راه اندازی یک کسب و کار مناسب اقدام کنند، ادامه داد: علاوه بر این، در پایان این کارگاه ها هنگامی که دانشجویان به ایده خود فکر می کنند، نقد یکسری افراد را دریافت کرده اند و این یک فیدبک مناسب برای انجام کار بهتر است.
جعفری گفت: نعدادی از افراد ممکن است تا قبل از شرکت در این رقابت ها با ایده های یکدیگر آشنا نباشند و هنگامی که اینجا از ایده های یکدیگر مطلع می شوند، می بینند که ممکن است فرد دیگری با ایده ای بهتر و یا خصوصیتی بهتر جلوتر از آنها باشد لذا تیم کاری تشکیل می دهند.
وی گفت: این فضای پویا و صمیمی کمک می کند کارگاه رقابتی و آموزشی تریگر از یک خروجی مناسب برخوردار باشد و از کل حاضران در این رقابت ها حتی ممکن است تنها دو تا سه نفر ادامه بدهند که در حقیقت، هدف همین است که از دل این گروه ها، یک ایده ناب طراحی و از همه مهمتر به مرحله اجرا برسد.
وی همچنین در ارتباط با نگرانی برخی از افراد از به سرقت رفتن ایده هایشان نیز گفت: در ایران همه نگران سرقت ایده هستند اما واقعا اینطور نیست زیرا اگر صاحب بهترین ایده هم باشید، موضوع مهم و اساسی نحوه اجرای آن است و صرفا داشتن یک ایده حتی درجه یک نتیجه بخش نخواهد بود. 
جعفری گفت: یک کسب و کار می تواند 350 هزار مخاطب و بازار داشته باشد و کار دیگری ممکن است با پول بیشتر حتی 10 هزار نفر کاربر نداشته باشد، در واقع مهمترین اصل در استارتاپ ها اجرای ایده است و به نوعی خود ایده در مرحله بعدی کار قرار می گیرد.
وی که سه سال پیش با تشکیل یک تیم از دوستان خود از دانشگاه شریف در راستای راه اندازی یک استارتاپ یا یک کسب و کار نو اقدام کرد، گفت: استارتاپ ما در حال حاضر یکی از بزرگترین استارتاپ های ایران در حوزه موسیقی است که با هدف حفظ کپی رایت و دسترسی ساده تر کاربران به موسیقی ایجاد شده است. 
جعفری افزود: قصد ما این است که سایتی طراحی کنیم که کاربران ایرانی به کل آرشیو موسیقی ایران دسترسی داشته باشند، به طوریکه با حفظ کپی رایت و بدون انجام هرگونه دانلود، کاربران خیلی ساده و روان و بدون هیچگونه هارد و فلش با یک کابل ساده حتی در خودرو به 200 تا 300 گیگ موسیقی ایرانی دسترسی خواهند داشت، ضمن اینکه با دوستان خود نیز تعامل خواهند کرد و در این زمینه با بیش از 100 ناشر موسیقی برای چگونگی ارائه سرویس مذاکرات لازم صورت گرفته است. 

**اجرای ایده دشوارترین مرحله کار است
محمدجواد ابوطالبی که یکی از اعضاء گروه سه نفره تحت عنوان finxpert (فینکس پرت) در پنجمین استارتاپ تریگر دانشگاه صنعتی شریف همراه با دوستان خود گروهی برای اجرا یک ایده شکل داده اند، معتقد است که برنامه ریزی صحیح برای اجرای مناسب یک ایده و طرح به طور حتم سخت ترین مرحله کار است و به عنوان مزیت رقابتی یک کسب و کار به شمار می رود.
وی با تاکید بر این که داشتن ایده درجه یک و همچنین اجرای صحیح آن برای شروع کار و دستیابی به موفقیت در راه اندازی یک استارتاپ بسیار ضروری است، گفت: همان طور که ایده و طرح مسیر را نشان می دهد، اجرای صحیح آن ایده نیز راه را برای رسیدن به هدف هموار خواهد کرد.
ابوطالبی در ادامه با اشاره به این که شخصا در ابتدای ورود به رقابت ها هیچ ایده ای نداشت، افزود: به مرور زمان و با صحبت با شرکت کنندگان ایده ای در ذهنم شکل گرفت و با چکش کاری آن، یک تیم تشکیل دادم و نهایتا با تغیرات انجام شده به ایده ای جذاب تحت عنوان سیستم مالی برای جذب سرمایه های سرگردان مردم عادی رسیدیم.
وی گفت: طبق این ایده، با داده پردازی و انجام یک سری تحلیل ها و الگوریتم ها از طریق یک اپلیکیشن از طریق گوشی همراه بهترین گزینه های ممکن برای سرمایه گذاری برای کسانی که نمی دانند با داشته هایشان چه کنند، ارائه می شود.
این دانشجوی جوان با بیان این که برآورد هزینه اولیه عملیاتی سازی این ایده حدود دو میلیارد ریال تخمین زده شده است که در بازه چندساله سقف هزینه های پوششی این ایده تا 7 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت که با ورود سرمایه گذار تامین می شود.
ابوطالبی افزود: نمونه خارجی این اپلیکیش به صورتی که ما قصد عملیاتی کردن آن را داریم، وجود ندارد چراکه ایده ما بیشتر مبتنی بر هوش مصنوعی و انجام یکسری الگوریتم ها و تحلیل رفتار مشتری است، در حالی که در نمونه مشابه خارجی بیشتر تحلیل بازار مدنظرگرفته است.
وی در ادامه با ارائه توضیحات بیشتر در خصوص نحوه تحلیل بازار بر اساس رفتار کاربران عضو این سیستم مالی سرمایه گذاری افزود: ما با دریافت یک سری اطلاعات از کاربران از جمله میزان سن، شغل، درامد سالیانه، میزان وابستگی درآمدی سایر افراد به کاربران و همچنین ارائه مقداری داده های اطلاعاتی از بازار به واسطه منابع موثق اقتصادی و انجام الگوریتم و ارائه پیشنهادات سرمایه گذاری مالی (بعنوان مثال احتمال افزایش قیمت یک سهام در بورس) رفتار کاربران را تحلیل می کنیم.
ابوطالبی افزود: با افزایش عضویت کاربران در این سیستم سرمایه گذاری و تحلیل نوع انتخاب کاربران، یک بازخور و فیدبک می گیریم و در ادامه با انجام یک سری اموزش ها و هنگامی که تعداد کاربران سیستم به حدود 500 هزار نفر افزایش یافت، آنالیزها در یک بازه زمانی دقیق تر شده و تکیه به منابع اطلاعاتی موثق بیرونی کمتر می شود.
وی افزود: به عنوان مثال متوجه می شویم که 80 درصد جوانان بورس را بهتر می دانند و رغبت به سرمایه گذاری در این بازار را دارند پس از این به بعد آنالیزها و آموزش سیستم روز به روز بهتر و واقعی تر شده و تفاوت سیستم مالی ما با سایر سیستم های تحلیلی بازار آن است که ما مشاور مالی نیستیم و سیستم ما متکی بر تحلیل رفتار مشتری است.
وی افزود: هنگامی که به یک شبکه بزرگ قوی تبدیل می شویم این سیستم آنقدر از دیتا برخوردار است که به قابلیت تحلیل رفتار بازار خواهیم رسید و هرچه جلوتر برویم قدرت بروز رسانی این سیستم مالی و همچنین آموزش ها به کاربران نیز قوی تر می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا