نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تهدیدی به نام افزایش سن جمعیت بر تولید محصولات کشاورزی

بسیاری از کشورهای جهان با معضلی به نام پیر شدن جمعیت مواجه هستند و در این میان افزایش سن مردم ساکن در مناطق روستایی و جوامعی که تولید محصولات کشاورزی و دادمداری را بر عهده دارند می تواند تاثیراتی مخرب بر اقتصاد داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران بر اساس مطالعه ‌ای که روز گذشته در مجله تخصصی نیچر منتشر شد، اعلام کردند:تغییر نمودار سنی جمعیتی به سمت جمعیت مسن‌ تر در مناطق روستایی منجر به کاهش اندازه و تولید مزارع کوچک و همچنین کاهش درآمد کشاورزان می ‌شود. در این میان تشویق کشاورزان به اتخاذ شیوه های کشاورزی مدرن می تواند این خسارات را معکوس کرده و دوام طولانی مدت صنعت کشاورزی را در این مناطق افزایش دهد.

بر اساس آمارهای بین المللی، جمعیت جهانی با سرعتی شتابان در حال پیر شدن هستند. این تغییر جمعیتی چالش‌هایی را برای بخش‌های مختلف، مانند صنعت و کشاورزی و به‌ ویژه در مناطق تحت سلطه مزارع کوچک ایجاد می ‌کند. در مقایسه با کشاورزان جوان تر، کشاورزانی که در گروه های سنی مسن تر هستند معمولاً سطح تحصیلات نسبتاً پایین تری داشته و احتمال کمتری دارد که شیوه های کشاورزی به روز را بپذیرند، که این موضوع به طور بالقوه باعث نگرانی برای آینده بلندمدت این بخش می شود.

طی این مطالعات، دکتر بائوجینگ گو و همکارانش داده‌های بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی در سراسر چین را با محصولات زراعی اما بدون دام که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ جمع ‌آوری شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این مطالعه مشخص شد، اگر جمعیت در همان مسیری که در سال ۱۹۹۰ و با نرخ پیری کمتر باقی مانده بود، این بحران پدیدار نمی شد. علاوه بر این، افزایش ۳ درصدی از دست دادن کود برای محیط زیست نیز معضل دیگری محسوب می شود که نگرانی مضاعفی در مورد تأثیر کشاورزی ناکارآمد بر اکوسیستم ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، بررسی بیشتر توسط نویسندگان نشان می ‌دهد که انتقال به شیوه‌ های تعاونی در میان گروه ‌ها یا خانواده ‌های بزرگ ‌تر، این پیامد های منفی  رشد نهاده های کشاورزی، اندازه مزرعه و درآمد را به ترتیب ۱۴، ۲۰ و ۲۶ درصد معکوس می ‌کند. این سیاست می تواند شامل به اشتراک گذاری ماشین آلات کشاورزی و توسعه استراتژی های فروش پیچیده تر در میان مزارع بزرگتر باشد. مدل تعاونی همچنین می‌ تواند کشاورزان جوان ‌تر با سطوح تحصیلات بالاتر را جذب کند، که احتمال بیشتری دارد روش‌ های نوآورانه و مقرون به صرفه را اتخاذ کنند در حالی که استراتژی ‌هایی مانند بازیافت کود در زمین‌ های زراعی باعث کاهش اتلاف مواد مغذی و محدود کردن تأثیر آلودگی محیطی ناشی از گازهای گلخانه ‌ای می‌شود.

به گزارش سیناپرس، این تحقیق تخمین کمیتی از تأثیر جمعیت سالخورده بر مزارع کوچک در چین ارائه کرده و نشان می ‌دهد که تغییرات سیاستگذاری جدی با انگیزه اتخاذ استراتژی ‌های کشاورزی نوآورانه می‌ تواند صنعت کشاورزی در مناطق روستایی را احیا کند.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: natureasia

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل