نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص و درمان بهتر سرطان با دانش ایرانی

امیرحسین مهرتاش، یکی از اعضای شرکت دانش بنیان هوم تشخیص زیست فن آور در گفت و گو با خبرنگارسیناپرس گفت: ایده این شرکت بر پایه تولید محصول ها و خدمات زیستی پرکاربرد در حوزه پژوهشی و تشخیصی است. هدف از تولید محصول ها و خدمات پژوهشی جلوگیری از اتلاف وقت، سرمایه و تولید محصول های با کیفیت و دارای استانداردهای لازم برای پژوهشگران است.

وی افزود: محصول های تشخیصی این شرکت بر پایه تست های تشخیصی جهش های مهم درگیر در سرطان های شایع است؛ کیت‌های تشخیص جهش‌ها و سرطان KRAS ،BRAF و EGFR از جمله این محصول ها است. کیت تشخیصی BRAF برای سرطان ملانوم ها یا پوست و محصول KRAS برای پروسه سرطان زایی کولون یا روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کیت EGFR نیز برای سرطان ریه از نوع «سلول‌های غیرکوچک» استفاده می شود.

به گفته وی، هدف اصلی تولید این محصول ها در درجه نخست ارتقا سطح کیفی نظام سلامت کشور به منظور بهبود وضعیت بقای بیماران سرطانی و سپس جلوگیری از اتلاف سرمایه داخلی ارزی و انسانی است. هم اکنون افزون بر برابری کیفیت این کیت ها با نمونه های مشابه آلمانی، سویسی و آمریکایی، قیمت این محصول ها نیز یک پنجم نمونه های مشابه خارجی است.

وی درباره اهمیت ساخت و تولید این محصول ها اظهار کرد: بیماران سرطانی به دلیل اینکه جهش های مهم درگیر بیماری شان شایع است نسبت به داروهای شیمی درمانی مقاوم هستند. اغلب پزشکان بدون شناسایی این جهش ها پروسه درمانی این بیماران را با تجویز داروهای شیمی درمانی شروع می کنند. یک سری از سلول ها بر اثر استفاده از این داروها از بین می روند اما سلول های مقاوم دارای این جهش ها باقی می مانند. باقی ماندن این سلول ها برای بیماران بسیار بدتر است و سبب از پا در آمدن آنها می شود بنابراین ضرورت دارد ابتدا این جهش ها شناسایی و پس از آن مراحل شیمی درمانی آغاز شود.

وی یاد آور شد: هرچند این شرکت دانش بنیان تحت پوشش انستیتو پاستور است و مشکلی از بابت مکان و فضای مناسب ندارد اما ما برای پیشبرد اهداف مان نیاز به تامین دستگاه، نیروی انسانی بیشتر و بودجه های اولیه داریم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل