نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت تامین برق صنایع از منابع تجدیدپذیر

حدود سه چهارم  از گازهای گلخانه ‌ای دنیا به علت تولید انرژی ایجاد می شود بنابراین دولت ها باید برای حفظ کره زمین به سمت استفاده از انرژی های پاک مانند خورشیدی، بادی، و برق‌ آبی روی بیاورند.

به گزارش سیناپرس، بنابر اعلام سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، تامین برق از منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی یا برق‌ آبی باید تا پایان این دهه دو برابر شود تا گرمایش جهانی کاهش یابد. اگر چنانچه این امر محقق نشود، تغییرات آب و هوایی و بحران آب طی دهه های آینده به شدت می تواند امنیت انرژی دنیا را تضعیف کند و منابع انرژی تجدیدپذیر را نیز به خطر بیندازد.

همچنین بنابر به گفته دکتر محمدعلی فرحناکیان، رئیس مرکز امور بین‌ الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو، بر اساس پیش بینی‌ های جهانی میزان مصرف انرژی از ۲۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید و تولید برق اتمی و گاز طبیعی و همچنین تولید برق زغال سنگی ( به دلیل ارزان بودن) روند افزایشی خواهد داشت. سهم مصرف انرژی برق تجدیدپذیر نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. به گونه‌ ای که پیش‌بینی می ‌شود در سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰ درصد کل برق مصرفی با منبع تجدیدپذیرها تولید شود.

سهم تجدیدپذیرها از کل تولید برق

هرچند ایران با بیش از 280 روز آفتابی در بالاترین رده دریافت انرژی خورشیدی قرار دارد اما با این وجود هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته ای دست پیدا کند.

بر اساس آخرین آمار توسعه نیروگاه‌ های تجدیدپذیر، میزان برق تولید شده از منابع پاک تا پایان دی ‌ماه امسال به ۹۱۸۹ میلیون‌ کیلووات‌ ساعت رسیده است. این امر باعث شده از انتشار 50 هزار تن گاز گلخانه ای جلوگیری شود.

 سهم تجدیدپذیرها از لایحه بودجه ۱۴۰۲

دولت در راستای حمایت از توسعه انرژی‌ های تجدیدپذیر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ معادل ۶۵ درصد از عوارض قانون حمایت از صنعت برق کشور را برای تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری‌ های این حوزه اختصاص داده است.

براساس بند «ج» تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ عوارض موضوع ماده پنج قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان ۱۰ درصد مبلغ برق مصرفی در سقف ۶۶ هزار میلیارد ریال تعیین می ‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌ های کشاورزی مجاز نیز از شمول حکم این بند معاف خواهند بود.

ملزم شدن صنایع به تامین تولید برق از تجدیدپذیرها

حمید صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر (ساتکا) از ملزم شدن صنایع به تامین تولید برق از تجدیدپذیرها خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ طبق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایعی که دیماند آنها بیشتر از ۱ مگاوات است، موظف هستند در سال اول معادل ۱ درصد و تا سال پنجم معادل ۵ درصد از مصرف برق خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند. در غیر اینصورت ۱ تا ۵ درصد از برق مصرفی شان با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض آنها اعمال می شود.

وی افزود: بهتر است صنایع مشمول این قانون، از همان ابتدا اقدام به احداث حداقل ۵ درصدنیروگاه تجدیدپذیر کنند تا دیگر لازم نباشد سال به سال این ظرفیت را افزایش دهند. این صنایع اگر ظرفیت بیشتری نیروگاه تجدیدپذیر( تا ۵۰ درصد از دیماند مصرفی خود نصب کنند) تا بتوانند درصد بیشتری از برق خود را با شبکه تهاتر کنند، دیگر دچار قطعی برق نخواهند شد.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل