نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا کشف شواهد حیات توسط ابزارهای فعلی غیر ممکن است؟

سال ها است که دانشمندان در حال جستجوی حیات و نشانه های احتمالی باقی مانده از نوعی زندگی در سیاره مریخ هستند. تاکنون هیچ انسانی به مریخ وارد نشده و تنها روبات های کاوشگر در حال مطالعه سطح این سیاره هستند. مطالعات جدید نشان می دهد؛ ابزارهای علمی که در حال حاضر در مریخ مستقر شده اند ممکن است فاقد حساسیت لازم برای شناسایی آثار احتمالی حیات در این محیط باشند.

به گزارش سیناپرس، از دهه ۷۰ میلادی تا امروز و به ویژه طی سال های گذشته، تلاش های متعددی برای جستجوی نشانه های حیات در مریخ صورت گرفته است. اکنون، نیم قرن بعد از شروع این مطالعات، حتی جدید ترین و پیشرفته ‌ترین ابزارهای مریخ نورد کنجکاوی و استقامت ناسا تنها سطوح پایینی از مولکول ‌های آلی ساده را در سطح سیاره سرخ شناسایی کرده‌ اند. این نتایج ناامیدکننده، سوالاتی را در مورد این که آیا کشف شواهد حیات توسط ابزارهای فعلی غیر ممکن است، مطرح کرده است و محققان می گویند ما باید به طور دقیق تر لایه های داخلی و سنگ ها و خاک مریخ را بررسی کنیم.

به همین دلیل تیمی از محققان به سرپرستی آرماندو آزوا بوستوس (Armando Azua-Bustos) ابزارهایی را آزمایش کردند که در حال حاضر همراه با تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته به مریخ فرستاده شده اند. محققان طی این مطالعه تلاش کردند تا نمونه ‌هایی از سنگ ، فسیل ‌های رسوبی و بقایای دلتای رودخانه واقع در صحرای آتاکامای شیلی را با کمک تجهیزات مورد استفاده در مریخ نوردهای فعلی تجزیه و تحلیل کنند.

 این آثار فسیلی در حدود ۱۶۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در شرایط بسیار خشک تشکیل شده ‌اند و از نظر زمین ‌شناسی شبیه به دهانه Jezero در مریخ هستند که در حال حاضر توسط مریخ نورد استقامت در حال مطالعه است.

به گزارش سیناپرس، محققان با استفاده از تکنیک ‌های بسیار حساس مبتنی بر آزمایشگاه، ترکیبی از امضاهای زیستی میکروارگانیسم‌ های زنده و منقرض شده را در این آثار یافتند. کشت میکروبی و تعیین توالی ژن نشان داد که بسیاری از توالی ‌های دی ان ای  یافت شده عمدتاً از یک «میکروبیوم تاریک» غیرقابل شناسایی نشات گرفته و بیشتر مواد ژنتیکی از میکروارگانیسم‌ های توصیف ‌نشده به وجود آمده اند. با این حال، تجزیه و تحلیل ابزارهای بستر آزمایشی مورد استفاده در مریخ نشان می دهد که آن ها به سختی قادر به شناسایی امضاهای فسیلی مولکولی در محدوده تشخیص بودند.

به گزارش سیناپرس، یافته ‌های این مطالعه همچنین نشان می ‌دهد:سطوح پایین مواد آلی مشابهی که انتظار می ‌رود در صورت وجود حیات در مریخ میلیاردها سال پیش وجود داشته باشد، با فناوری ‌هایی که در حال حاضر در مریخ نوردها استفاده می ‌شود، اگر نگوییم غیرممکن، بلکه بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل پژوهشگران این تیم مطالعاتی بر اهمیت بازگرداندن نمونه ‌ها به زمین تأکید می‌ کنند تا به طور قطعی به بررسی این موضوع بپردازند که آیا تاکنون حیات در سیاره سرخ وجود داشته است یا خیر.

شرح کامل این مطالعات در اخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل