نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برای موفقیت تحصیلی در دانشگاه، بیشتر بخوابید

ورود به دانشگاه و دوره دانشجویی یکی از مهمترین رویدادهای زندگی هر فرد محسوب می شود. در این شرایط فرد ناگهان از محیط دبیرستان به یک فضای باز و آزاد منتقل شده و این موضوع می تواند رفتارهای وی را تغییر داده و منجر به شب زنده داری و کاهش خواب شود.

به گزارش سیناپرس، مطالعه جدیدی که توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون انجام شده است، نشان می دهد: کمبود خواب نقش مهمی در افت تحصیلی دانشجویان ایفا می کند.این مطالعات به وضوح نشان می دهد که خواب کمتر از شش ساعت می تواند معدل نمرات افراد در دوره دانشجویی را کاهش دهد.

دکتر دیوید کرزول، سرپرست این تیم مطالعاتی و پروفسور ویلیام اس دیتریش استاد روانشناسی و علوم اعصاب در این رابطه طی بیانیه ای مشترک گفتند: مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده است که خواب تا چه اندازه برای یادگیری و حافظه مهم است.

در این مطالعه ما نشان می‌ دهیم که کم خوابی در انسان چه تاثیراتی دارد. بررسی های ما گویای این حقیقت است که خواب شبانه کمتر در دوره دانشجویی منجر به کسب معدل کمتر در پایان ترم، می شود. گاهی این تاثیر کم خوابی را می توان در بازه زمانی ۵ تا ۹ هفته ای نیز مشاهده کرد. دانشجویان به خاطر داشته باشند که کمبود خواب ممکن است به توانایی آن ها برای یادگیری در کلاس های دانشگاه آسیب برساند.

مطالعات پیشین نشان داده اند که طول مدت خواب یک عامل پیش بینی کننده حیاتی برای سلامتی و عملکرد انسان است. به همین دلیل است که دستورالعمل‌ های خواب توصیه می ‌کنند که نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت در شب بخوابند. متأسفانه، بسیاری از دانشجویان خارج از این محدوده قرار می گیرند و خواب نامنظمی دارند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده نشان می دهد: چگونه مغز موجودات، داده های دریافت شده را در طول خواب تثبیت می‌ کند. وقتی اختلالاتی در خواب طبیعی ایجاد می شود، اطلاعاتی که در طول روز آموخته می شود ممکن است از بین برود.

به همین دلیل دکتر کرزول و تیم پژوهشی وی می‌ خواستند بررسی کنند که آیا خواب ناکافی می ‌تواند یادگیری را مختل کند و چگونه این امر ممکن است در پیشرفت تحصیلی نقش داشته باشد.

برای انجام این کار، آنها بیش از ۶۰۰ دانشجوی سال اول را در پنج مطالعه در سه دانشگاه مختلف ارزیابی کردند. دانشجویان برای ثبت الگوهای خواب خود از دستگاه های فیت بیت استفاده کردند.

محققان دریافتند : دانشجویان به طور متوسط شش و نیم ساعت در شبانه روز می خوابند. آنها حتی دریافتند، دانشجویانی که کمتر از شش ساعت می خوابند، کاهش قابل توجهی در عملکرد تحصیلی خود دارند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، به ازای هر ساعت خواب از دست رفته، 0.07  کاهش نمره در معدل در پایان ترم وجود دارد.

دکتر کرزول در این رابطه توضیح می ‌دهد: زمانی که خواب شما به طور متوالی برای روزها زیر شش و نیم ساعت باشد، بدن واکنش نشان می دهد و این شرایط می ‌تواند سلامت دانش ‌آموز و عادات مطالعه وی را مختل و کل سیستم را به خطر بیندازد. برای من شگفت‌انگیزترین چیز این بود که مهم نیست برای از بین بردن این اثر چه کاری انجام دهیم زیرا تا زمانی که خواب کافی نداشته باشیم، این شرایط ادامه دارد.

محققان خاطرنشان کردند: آنها عملکرد تحصیلی گذشته، خواب روزانه، نژاد، جنسیت و وضعیت کلی افراد حاضر در این تحقیق را بارها کنترل کردند، اما نتایج پس از در نظر گرفتن این عوامل تاثیرگذار همچنان ثابت ماند.

متاسفانه این یک باور رایج در میان دانشجویان این است که برای مطالعه بیشتر یا حضور در مهمانی، شب ها بیدار بمانند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که کاهش خواب شبانه، تاثیر نامطلوبی در  توانایی شما برای یادگیری و موفقیت در دانشگاه دارد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل