توسعه میکرو ماهواره‌‌های فیلیپین

 میکرو ماهواره فیلیپین موسوم به Phl-Microsat، میکرو ماهواره رصدگر زمین است که با هدف تسریع برنامه‌های آژانس فضایی فیلیپین برای کمک به تداوم و ارتقای تلاش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در این منطقه به فضا پرتاب خواهد شد.

به گفته یکی از مقامات وزارت علوم و فناوری فیلیپین، این کشور به یک آژانس فضایی و سیاست فضایی برای رقابت منطقه‌ای و جهانی نیاز دارد و اهمیت ارتباطات ماهواره‌ای، پس از طوفان یولاندا که ارتباطات غیر فعال شده بود، بسیار مورد تاکید قرار گرفت. برنامه‌های میکرو ماهواره فیلیپین توسط کميته صنعت، انرژي و فناوري نوظهور، وابسته به وزارت علوم و فناوري فيليپين رهبری می‌شود که این کمیته شامل دانشگاه فیلیپین، دانشگاه هوکایدو و دانشگاه توکوهو ژاپن است و این برنامه همچنین از سوی دولت حمایت می‌شود.

میکرو ماهواره‌ها با کمک آژانس اکتشافات فضایی ژاپن به فضا پرتاب خواهد شد و یک ایستگاه زمینی دریافت به نام مرکز مشاهده منابع داده‌ای زمین فیلیپین (Pedro)، برای این پروژه احداث خواهد شد. در صورت ساخته شدن این ایستگاه در منطقه سابیک، داده‌ و تصاویر گرفته شده توسط ماهواره به راحتی دریافت خواهد شد و این داده‌ها پس از پردازش، به اطلاعاتی تبدیل خواهند شد که برای آژانس‌های دولتی قابل استفاده باشد. توسعه و بهبود برنامه بر عهده یک آزمایشگاه تحقیقاتی در دانشگاه دیلیمان فیلیپین قرار داده خواهد شد.  این آزمایشگاه به اطلاعات پردازش شده توسط ایستگاه دریافت زمینی دسترسی خواهد داشت.

به گفته ماریو مونتجو دبیر وزارت علوم و فناوری فیلیپین میکرو ماهواره متعلق به دولت، می‌تواند به منظور توسعه پیش‌بینی آب و هوا، الگوهای رشد کشاورزی، معدن و حتی حفاظت از سایت‌های فرهنگی و تاریخی و نظارت بر پوشش جنگلی و مرزهای زمینی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، وزارت علوم و فناوری فیلیپین، برنامه‌های بلند پروازانه‌تری را در نظر گرفته است و تنها به پرتاب یک ماهواره اکنفا نخواهد کرد و اولین میکرو ماهواره که PHL-Microsat-1 نام دارد، در سال 2016 به فضا پرتاب خواهد شد و در مدار زمین قرار خواهد گرفت و دومین میکرو ماهواره که PHL-Microsat-2 نام دارد، در سال 2017 به فضا پرتاب خواهد شد. وزارت علوم و فناوری فیلیپین همچنین اعلام کرده است که می‌تواند استفاده‌های بیشتری از میکرو ماهواره‌ها داشته باشد و برنامه‌های کاربردی بیشتری را برای میکرو ماهواره‌ها در نظر بگیرد.

قابل ذکر است یک میکرو ماهواره، یک ماهواره کوچک است که وزن آن بین 10 – 100 کیلوگرم است و  هر کدام از میکرو ماهواره‌های فیلیپین نیز وزنی معادل 50 کیلوگرم را دارا هستند و با سرعت 7 کیلومتر در ثانیه در مدار پایین زمین، بین 400-420 کیلومتر از زمین قرار خواهند گرفت. این ماهواره سه ابزار اصلی را برای اندازه‌گیری و تشخیص حمل خواهد کرد. این ماهواره‌ها به دلیل صرفه اقتصادی و کارآیی بالا، در زمینه‌های پژوهشی-آزمایشگاهی دارای کاربرد وسیعی هستند. همچنین برای ماموریت‌های هواشناسی، تقویت و پخش دوباره سیگنال‌ها، مخابرات، تلفن همراه و نقشه‌برداری از مناطق دور دست دارای توانایی‌های خوبی هستند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا