کشفی که با هفتاد سال تاخیر جهانی شد

دانشمندان توانسته اند تا در اعماق معدن های سیبری به خواصی در مواد معدنی ویژه ای دست پیدا کنند که به هیچ ماده ای که پیش از این یافته شده بوده است، شباهتی ندارد، با این وجود این ماده به برخی از مواردی که پیش از این در محیط آزمایشگاه کشت داده شده بوده اند شباهت داشته است و همین امر نیز موجب شگفتی دانشمندان شده است.

در طول چند دهه گذشته دانشمندان مشغول به طراحی موادی جدید در محیط های آزمایشگاهی بوده اند که این مواد با نام MOF یا کالبدهای ارگانیک فلزی شناخته می شدند. این مواد در حقیقت اسفنج های مولکولی ویژه ای هستند که دارای قابلیت جذب گازهایی مانند هیدروژن و دی اکسید کربن هستند و حتی می توانند مانند یک باتری، آنها را برای مصرف در آینده در خود ذخیره کنند.

حال برای نخستین بار ماده ای در طبیعت یافت شده است که دقیقا دارای مشخصاتی مشابه با کالبدهای ارگانیک فلزی است. به این ترتیب به نظر می رسد که دانشمندان در آزمایشگاه های خود در حال اتلاف وقت بوده اند و باید طبیعت را با دقت بیشتری مورد کاوش قرار می دادند.

نمونه این مواد معدنی در سیبری مدت ها پیش از این برداشت شده بوده است و جالب است بدانید قدمت نمونه های یاد شده که stepanovite و zhemchuzhnikovite نام دارند، به دهه 40 میلادی باز می گردد. با این حال دانشمندان در طول 70 سال گذشته این مواد معدنی را با دقت مورد مطالعه قرار نداده بوده اند و به تازگی مشخصات ویژه آنها را کشف کرده اند.

البته برای نوشته شدن مقاله علمی مورد نیاز برای این کار، نمونه روسی برداشت شده در 70 سال پیش در دسترس نبود و به همین دلیل نیز دانشمندان مجبور شده بودند تا با استفاده از اطلاعات ثبتی زمین شناسانی که این نمونه ها را برداشت کرده بودند، نسخه ای صنعتی از آن را طراحی کرده و به مقایسه آن با کالبدهای ارگانیک فلزی مصنوعی دست زدند. با این وجود دانشمند روس تباری به نام ایگور هاسکیک توانست تا با تلاش های خود در روسیه، نمونه ای جدید از این ماده را بیابد که آزمایش بر روی آن نیز تمامی مباحث ارائه شده را تائید می کرد.

منبع: Gizmodo