نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

20 درصد کودکان جهان دارای اختلال تغذیه هستند

نتایج یک مطالعه گسترده جدید نشان می دهد: بیش از ۲۰ درصد کودکان جهان دارای انواعی از اختلال تغذیه و مشکل در غذا خوردن هستند. این موضوع در بین دختران بیش از پسران دیده شده و در دوران کرونا حادتر شده است.

به گزارش سیناپرس، تیمی مشترک از محققان اسپانیایی و اکوادوری با بررسی ۳۲  مطالعه که شامل ۶۳ هزار و ۱۸۱ نفر بود، نوع و الگوی تغذیه کودکان و نوجوانان جهان را بررسی کرده و دریافتند که ۲۲ درصد از کودکان ۷ تا ۱۸ ساله نشانه ‌های اختلال در تغذیه را داشته و در این میان دختران بیشتر از پسران درگیر مشکل فوق هستند.

این مطالعات به طور خاص نشان داد: ۳۰ درصد از دختران و ۱۷ درصد از پسران به یکی از انواع اختلال خوردن مبتلا هستند. یافته‌های محققان همچنین حاکی از افزایش مشکلات مرتبط با سلامت روان در بین جوانان در طول همه‌ گیری ناشی از قرنطینه کرونایی است.

باید توجه داشت که اختلالات خوردن نوعی بیماری‌ تحت تأثیر عوامل  بیولوژیکی است که با اختلالات شدید در رفتارهای غذایی فرد مشخص می ‌شوند. این اختلالات می تواند سلامت جسمی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار داده و حتی در برخی موارد تهدید کننده زندگی باشد.

نویسندگان این مطالعه ادعا می کنند: این اولین متاآنالیز در نوع خود است که میزان اختلال غذا خوردن در میان کودکان و نوجوانان را تعیین می کند. به باور پژوهشگران، تغذیه نابسامان در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است پیامدهای مرتبط با اختلالات خوردن را در بزرگسالی در پی داشته باشد. به همین دلیل، این نسبت بالای یافت شده نگران کننده بوده و محققان خواستار اقدام فوری و تلاش برای رسیدگی به این وضعیت هستند.

به گزارش سیناپرس، یافته های این تحقیق همچنین نشان می دهد: نسبت اختلال تغذیه در میان جوانان با شاخص توده بدنی بیشتر و همچنین بالا رفتن سن، افزایش پیدا می کند. جوانانی که اضافه وزن دارند، ممکن است در حالی که سعی در کاهش وزن بدن خود دارند، از رفتارهای غذایی نامناسبی پیروی کنند.

اختلالات رایج تغذیه شامل بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، اختلال پرخوری و اختلال مصرف محدودکننده اجتنابی است. به گفته پزشکان، بی اشتهایی شرایطی است که در آن افراد از خوردن اجتناب کرده و مثرف غذا را به شدت محدود می کنند. این اختلال همچنین می تواند به صورت مصرف مقادیر بسیار کمی از غذاهای خاص باشد.

متاسفانه بسیاری از این افراد مبتلا ممکن است به طور مکرر خود را وزن کرده و حتی زمانی که به طور خطرناکی کمبود وزن دارند، خود را دارای اضافه وزن ببینند.

به گزارش سیناپرس، نوع دیگر اختلال تغذیه رایج در بین کودکان، بولیما است. بولیمیا وضعیتی است که در آن افراد احساس عدم کنترل بر روی غذا خوردن خود را دارند. این اختلال عوارضی مانند استفراغ را به دنبال دارد که پرخوری را جبران می کند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Pediatrics منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم:نداجوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل