نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف فاکتور های ژنتیکی مرتبط با مغز

فاکتورهای ژنتیکی موثر در مسائل مربوط به اتصال ماده سفید در مغز انسان کشف شد.

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از دانشمندان پزشکی در موسسه روانشناسی ماکس پلانک تفاوت‌های ساختاری در ماده سفید مغز انسان را یافته‌اند که می‌تواند با انواع ژنتیکی مرتبط باشد که ممکن است مسئول برخی از ویژگی‌های رفتاری و اختلالات مغزی باشد.

در مقاله خود که در Science Advances منتشر شده است، این گروه توضیح می‌دهد که چگونه از تکنیک‌های متعدد برای کمک به کشف عوامل ژنتیکی که در مسائل مربوط به ارتباط بین نواحی ماده سفید در مغز انسان دخیل هستند، استفاده کردند که برخی از آنها ممکن است در افزایش خطر اختلالات مغزی نقش داشته باشند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که یکی از نقش های اصلی ماده سفید مغز این است که به عنوان شبکه ای از انواع مختلف سلول های عصبی، سیگنال های عصبی را بین قسمت های مختلف مغز هدایت کند. تحقیقات قبلی همچنین شواهدی از ارتباط بین مشکلات ژنتیکی را که منجر به تغییرات کوچک در ساختار ماده سفید و چندین اختلال مغزی می‌شود، پیدا کرده است. در این تلاش جدید، محققان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین تنوع ژنتیکی در ماده سفید و اختلالات مغزی بودند.

این تیم کار خود را با تجزیه و تحلیل 30810 تصویر مغز و داده های ژنوتیپ مرتبط که در Biobank بریتانیا نگهداری می شد آغاز کردند. این تصاویر با استفاده از تصویربرداری تنسور انتشاری، نوعی اسکن MRI که از تراکتوگرافی برای کمک به تجسم دستگاه های ماده سفید در تصاویر سه بعدی استفاده می کند، مورد مطالعه قرار گرفتند. چنین کاری به جداسازی تغییرات ساختاری کمک کرد.

آنها سپس تجزیه و تحلیل ارتباط ژنتیکی را بر روی داده های ژنوتیپ انجام دادند و با انجام این کار دریافتند که توانستند 325 مکان را شناسایی کنند که می تواند با ساختارهای ماده سفید ناهنجار مرتبط باشد.

در مقایسه تفاوت‌های ساختاری که آنها با کار سایر محققان مشاهده کردند، دریافتند که بیشتر گونه‌های ژنتیکی مسئول آنها در طول رشد جنینی و جنینی فعال‌تر بودند. آنها همچنین برخی از پیوندهای احتمالی را بین انواعی که یافتند (و تفاوت‌های ساختاری بعدی) و اختلالات مغزی پیدا کردند، آنها خاطرنشان کردند که تحقیقات قبلی نشان داده است که بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات مغزی مانند اوتیسم تعداد اتصالات ماده سفید کمتری دارند.

محققان با پیشنهاد این که کاهش در اتصالات ماده سفید مرتبط با اختلالات ساختاری به دلیل انواع ژنتیکی، یک عامل خطر برای انواع مختلفی از اختلالات مغزی است، به نتیجه گیری رسیدند.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل