خودروهای هیدروژنی هیچ گونه آلاینده کربنی روانه محیط زیست نمی‌کنند

خودروهای هیدروژنی عملا هیچ گونه آلاینده کربنی روانه محیط زیست نمی‌کنند. بخار آب، تنها ماده‌ای است که در نتیجه فعل و انفعالات سیستم موتوری این نوع خودروها برجا می‌ماند. هیدروژن فراوان‌ترین عنصر موجود در طبیعت به شمار می‌آید. از این رو، هیچ گاه نگرانی درباره سوخت مورد نیاز خودروهای هیدروژنی وجود نداشته است. تمام این عوامل موجب می‌شود که فکر کنیم، خودروهای هیدروژنی، راه‌حل مناسبی برای نجات محیط زیست از خودروهای آلاینده به شمار می‌آیند.

قابلیت‌ فنی و پاک بودن سیستم موتوری خودروهای هیدروژنی موجب شده، بسیاری از کشورهای جهان به تدریج به فکر استفاده از آنها در توسعه سیستم حمل و نقل خود بیفتند که بریتانیا یکی از آنها محسوب می‌شود. اکنون خودروی میرای ساخت تویوتا به عنوان یک خودروی هیدروژنی در دسترس علاقه‌مندان این نوع خودروها در اروپا قرار دارد. از آن گذشته خودروی ix35 نیز که ساخت شرکت هیوندای محسوب می‌شود، یکی دیگر از محصولات این رده به شمار می‌آید. البته ساخت این خودروها تنها یک روی سکه است. تأمین زیرساخت‌های لازم برای توسعه این فناوری جدید هزینه بر است، به طوری که بسیاری از کشورهای جهان صرفا به دلیل این فاکتور مهم گرایشی به استفاده از آن نشان نمی‌دهند.

دولت بریتانیا به دنبال سرمایه‌گذاری 6/6 میلیون پوندی برای توسعه سکوهای سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی است.

تویوتا به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت خودروهای هیدروژنی نسبت به آینده این فناوری خوشبین است. یوشیکازا تاناکا از مقامات ارشد این شرکت خودروسازی می‌گوید: از سال 1992 مطالعه روی خودروهای هیدروژنی را آغاز کرده‌ایم. آنها مزایای زیادی دارند. مدت زمانی که برای سوخت‌گیری این خودروها صرف می‌شود با سوخت‌گیری خودروهای بنزینی تفاوتی نمی‌کند. از آن گذشته، هیدروژن هفت برابر برق ذخیره‌سازی شده در باتری لیتیوم یونی خودروهای برقی توان دارد.

به گزارش جام جم،اما مشکلات همچنان پابرجا هستند. سکوهای مخصوص سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی محدود هستند و قیمت آنها نیز همواره فاکتوری نگران‌کننده به شمار می‌آمده است. در سال‌های اخیر توجه ویژه به خودروهای برقی شده و حتی مدل‌های متنوعی از آنها راهی خیابان‌ها شده‌اند، اما این روند درباره خودروهای هیدروژنی با چنین کیفیتی نبوده است. با این حال، شرکت‌هایی نظیر تویوتا برنامه‌های زیادی برای توسعه این فناوری دارند. مهندسان این شرکت به این واقعیت اشاره می‌کنند که استفاده از این فناوری در خودروهای بزرگ و سفرهای طولانی کاربرد مناسبی خواهد داشت. برای درک بهتر این موضوع خودروی میرای مثال مناسبی است. این خودروی هیدروژنی با هر بار سوخت‌گیری کامل نزدیک به 640 کیلومتر مسافت طی می‌کند که این رقم در مقایسه با 160 کیلومتر اکثر خودروهای برقی، رکوردی امیدوارکننده محسوب می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا