قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛
مواد غذایی فراوان است، اما مشتری نیست!
خرید شب عید بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ ایرانیان و دارای ابعادی نوستالژیک برای عموم شهروندان است. با این همه، به نظر می رسد برخی چالش های اقتصادی، باعث شده است تا این سنت هزاران ساله، تحت الشعاع قرار گیرد. به گزارش سیناپرس، رشد قیمت پوشاک سبب شده تا در شب عید، یکی از کوچه های خیابان ناصر خسرو بسیار شلوغ شود. در این کوچه فروشندگان و خانم های واسطه خرید، لباس های دست دومی را که از آشنایان خریداری کرده اند را برای فروش عرضه می کنند. همچنین فروش در بازار مواد غذایی نیز به نظر می رسد به گرمی سال قبل نیست.
رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در اینباره به سیناپرس گفت: در حال حاضر با رصد بازار شب عید و برآورد فروش مواد غذایی می توان گفت که این بازار بسیار راکد است. وقتی دلیل این مساله را بررسی می کنیم، علت عمده راکد بودن بازار، کاهش قدرت خرید مردم است. در حال حاضر قیمت کالاهای اساسی موجود در سبد فروش بنکداران حدود 10 تا 15 درصد افزایش قیمت را در بازه زمانی اخیر تجربه کرده است.
وی افزود: نوسانات نرخ ارز نیز روی این افزایش قیمت موثر بوده است. این درحالی است که انواع کالاهای مورد نیاز مردم به وفور در بازار وجود دارد و از سوی بنکداران عرضه می شود و هیچ کمبودی در عرضه وجود ندارد اما میزان فروش به دلیل عدم توانایی مردم کم شده است.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز ما به ویژه در کالاهایی مانند برنج و روغن حدود 10 تا 15 درصد کاهش قیمت را تجربه کردیم. بدیهی است قیمت مواد غذایی نیز تابعی از متغیرهای کلان اقتصادی است و اگر تدبیری اندیشیده شود و نرخ ارز ثابت بماند و جلوی کاهش ارزش پول ملی گرفته شود، قطعاً قیمت مواد غذایی مهم نیز ثابت و حتی ممکن است کاهشی گردد.
وی خاطرنشان کرد: شب عید امسال انواع کالاهای اساسی در بازار فراوان است. همه محصولات غذایی نیز در انبار بنکداران و در ویترین عرضه فروشندگان موجودبوده و هیچ کمبود خاصی مشاهده نشده است. با این همه هزینه هایی که به صنف عرضه کننده تحمیل می شود، ممکن است باعث شود که بالانس ظریف بازار با چالش مواجه شود. در این چند روز وقتی برای جمع آوری کمک به زلزله زدگان خوی به بنکداران سطح شهر تهران مراجعه کردیم، بسیاری از آنها از فشارهای مالیاتی بسیار ناراحت بودند. این کسبه به خاطر اینکه چک دارند و بازار در رکود است، اغلب ناچارند برای پاس شدن چک ها ، کالای خود را با یک سود جزئی به فروش برسانند، اما سازمان مالیات این تراکنش ها را مبنای فعالیت های سودآور اقتصادی و تشخیص مالیات قرار می دهد.
وی در پایان گفت: به طور کلی اگر بخواهم برآوردی کلی از قیمت مواد غذایی مانند حبوبات، رب، تن ماهی، قند و شکر،….داشته باشم، قیمت این اقلام حدود 30 تا 35 درصد رشد کرده است. همین میزان رشد هم تاثیر بسیار منفی داشته و بسیاری از مردم به تماشاچی ویترین های مغازه ها تبدیل شده اند. اگر سرپرست یک خانوار سال گذشته 2 کارتن خریداری می کرد، امسال تنها 2 بسته از یک کالا خرید می کند و قدرت خرید کاهش یافته است.
به گزارش سیناپرس،شواهد میدانی و گفتههای فعالان بازار حاکی از آن است که مصرف اقلامی از جمله لبنیات و گوشت به نسبت دیگر محصولات مرتبط با سبد غذایی مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و با تداوم سیاستهای فعلی از سوی دولتمردان، بازگشت رونق به بازار این اقلام امری دور از ذهن است. در واقع چندین سال طول میکشد تا دوباره کفه قدرت خرید مردم و عرضه و تقاضا بتواند باعث شود که بازارها به شکل گذشتهاش رونق بگیرد.
گزارش:هیرش سعیدیان
No tags for this post.