نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فروش نقدی لوازم خانگی 80 درصد کاهش یافته است

پس از اعمال تحریم ها و ترک بازار ایران از سوی شرکت های خارجی به ویژه 2 شرکت کره ای، وزارت صمت در بخش نامه ای اعلام کرد، ورود لوازم خانگی دارای تولید مشابه داخل را ممنوع کرده است. این مساله به زعم برخی منتقدان باعث شد تا نوعی انحصار شبیه بازار خودرو به وجود آید، زیرا مصرف کننده دیگر ناچار بود تنها تولیدات شرکت های داخلی را تهیه کند.

به گزارش سیناپرس، برخلاف پیش بینی ها، این انحصار نه تنها باعث رشد رقابت و کاهش قیمت و افزایش کیفیت نشد، بلکه تولید کنندگان عمده لوازم خانگی در یک هماهنگی تراست مانند، بارها قیمت خود را افزایش دادند و در مقابل معمولاً از کیفیت محصولات خود نیز کاستند.

با وجود ادعای تولید کنندگان مبنی بر ناچیز بودن سود تولید، هر روز بر تعداد کارخانجات تولید لوازم خانگی افزوده می شود و ظاهراً سود سرشار و نظارت ضعیف دولتی، این صنعت را به مقصدی جذاب برای ورود سرمایه های سرگردان تبدیل کرده است. برخی کارخانجات به نام نیز با وارد کردن CKD قطعات کم کیفیت چینی آنها را به نام تولید داخل مونتاژ می نمایند، اخیراً نیز بازار لوازم خانگی مجدداً شاهد افزایش قیمت بود، افزایش قیمتی غیرقانونی که با سکوت سازمان حمایت و وزارت صمت همراه بود.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در اینباره به خبرگزاری سیناپرس گفت: متاسفانه خبر کذب افزایش 60 درصدی قیمت لوازم خانگی بازتاب زیادی داشت، این اتحادیه از همان ابتدا تلاش کرد تا در این زمینه روشنگری کند و از بروز التهاب کاذب در بازار جلوگیری کند، ظاهراً و به گفته همکاران یکی از تولید کنندگان کولر نرخ کالای خود را 60 درصد افزایش داده و علی الظاهر این مسئله موجب بروز این سوء تفاهم شده است. تا آنجا که ما به عنوان صنف عرضه کننده کالا رصد کرده ایم، تولید کنندگان لوازم خانگی نرخ های خود را قریب 5 تا 15 درصد افزایش داده اند، البته تولید کننده نیز برای این افزایش قیمت دلایل خود را دارد، به هر حال نمی توان یک طرفه به قاضی رفت و باید از وضعیت هر دو طرف آگاهی داشت.

وی افزود: زمانی که تولید کننده بدون مجوز سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان نرخ خود را افزایش می دهد؛ خریدار، سامانه 124 و دیگر مبادی را چک می کند و چون این افزایش قیمت رسمی نیست، فکر می کند که این عرضه کننده و فروشنده است که نرخ را افزایش داده، در حالی که اینگونه نیست.

در تولید لوازم خانگی مواد اولیه ای با تنوع بسیار بالا اعم از فولاد، مواد پتروشیمی و دیگر ملزومات مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قیمت های چند ماه اخیر را بررسی کنید، مشاهده خواهید کرد که قیمت بیشتر این مواد اولیه افزایش یافته است، وی تاکید کرد: بنابراین تولید کننده ناچار است که فاکتورهای خرید خود را جهت بررسی به سازمان حمایت عرضه کند، اما پروسه افزایش قیمت زمانبر است، در همین حال، تولید کننده مجبور است با همین مواد اولیه گران شده تولید خود را ادامه دهد، در نتیجه ممکن است مجبور شود در یک بازه زمانی نرخ کالاهای تولیدی خود را افزایش دهد. بر اساس اعلام انجمن صنفی 75 درصدکالاهای لوازم خانگی تولید داخل است و سیاست گذار باید بررسی کند که چگونه می توان جلوی رشد بی رویه قیمت مواد اولیه را گرفت. مثلاً ما به عنوان هشتمین تولید کننده فولاد چرا باید شاهد رشد قیمت چند باره این محصول باشیم.

پازوکی در ادامه اظهار کرد: یکی از راهها برای رونق صنعت لوازم خانگی صادرات است، اما خریداران کشورهای دیگر که قرارداد یک ماهه منعقد نمی کنند و اغلب قراردادهای خرید نسبتاً بلند مدت است. در این حین ممکن است نوسانات قیمتی باعث شود که تولید کننده توان انجام تعهدات خود را از دست بدهد و خریدار در کشور ثالث ممکن است در دادگاه بین المللی از او شکایت کند، همه این چالش ها به خاطر رشد قیمت و غیر قابل پیش بینی بودن متغیرهای اقتصادی در کشور، دامنگیر تولید کننده می شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات، مساله قدرت خرید مردم است، متاسفانه همزمان هم قدرت خرید مردم کاهش یافته و هم توانگری مالی عرضه کننده و تولید کننده نیز تحلیل رفته است.  تولید کننده کولری که 60 درصد افزایش قیمت داشته، تقریباً 100 درصد مواد اولیه را از داخل تامین می کند، بخش مهمی از این مواد اولیه ورق آهنی و فولادی است که رشد قیمت قابل ملاحظه ای داشته است.

این مسئول صنفی در پاسخ به سوالی در مورد میزان کاهش فروش لوازم خانگی گفت: می توان گفت که به دلیل کاهش قدرت خرید، مردم تا لحظه آخر ترجیع می دهند که لوازم خانگی خود را تعمیر کنند. دلیل افزایش انفجاری فروش اقساطی لوازم خانگی هم برای این است که مصرف کننده نقدینگی ندارد. مردم روزانه به فروشگاه های سطح شهر مراجعه می کنند و تنها استعلام قیمت می گیرند و در نهایت ناچار می شوند که نیاز خود را به صورت قسطی تامین کنند. در حال حاضر می توان گفت که فروش نقدی لوازم خانگی نسبت به قبل، حدود 80 درصد کاهش یافته است و مردم یا لوازم خود را تعمیر میکنند یا در نهایت به سمت خرید قسطی می روند.

گزارش :هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل