نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت افزایش GDP با شناسایی جاذبه های گردشگری کشور

رئیس کمیته رسانه و تولید محتوای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: اکنون ایران ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف گردشگری اعم از ” سلامت”، ” فرهنگی”، ” تاریخی”، ” تفریحی”، ” طبیعت”، ” ماجراجویانه” دارد اما متاسفانه همگی آنها مغفول باقی مانده اند.

یحیی منصورموید، رئیس کمیته رسانه و تولید محتوای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران به اهمیت صنعت گردشگری پرداخت و در گفتگو با سیناپرس گفت: دنیای امروز به سمت گردشگری سوق پیدا کرده است و حتی در مباحث مدیریتی نیز نقش گردشگری مشاهده می شود. فراتر از آن گردشگری مجازی _که حاصل فرایندی از تکنولوژی و هوش مصنوعی است_ نیز دیدگاه ها و روش های بکارگیری این صنعت را دستخوش تغییر و تحولاتی کرده است.

وی افزود: امروزه اغلب کشورهای دنیا در تلاشند میزان درآمدشان از تولید ناخالص داخلی(GDP) را افزایش دهند. گردشگری یکی از مدل های درآمدزا و جذاب دنیاست که آن را صادرات نامرئی می نامند؛ ما برای هر نوع صادراتی نیازمند ارسال کالا هستیم که پس از آن فرایندهایی برای تحویل پول رخ می دهد. اکنون کشور ما دغدغه های متفاوتی پیرامون این مساله دارد اما گردشگری از این امر مستثنی است زیرا گردشگر خارجی با خود پول نقد می آورد و می تواند درآمدی برای کشور حاصل کند.

منصورموید تصریح کرد: اکنون به لحاظ تنوع فرهنگی، زیستی، جغرافیایی، ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف گردشگری اعم از “گردشگری سلامت”، “گردشگری فرهنگی”، “گردشگری تاریخی”، “گردشگری تفریحی”، “گردشگری طبیعت”، “گردشگری ماجراجویانه” و غیره داریم اما متاسفانه مغفول باقی مانده اند در حالی که می توانیم با استفاده از چنین ظرفیت هایی این صنعت را تبدیل به صنعتی پویا و قابل اعتماد برای مدل های کسب درآمدی کنیم.

وی به سیناپرس گفت: اکنون سهم ایران از تولید ناخالص داخلی در حوزه گردشگری اندک است. هر صنعتی برای تاثیرگذاری نیازمند این است که مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه ایران کشوری تک محصولی است و تنها به نفت و مشتقات آن اهمیت می دهد. قدمت وابستگی کشور به نفت حتی به پیش از ملی شدن صنعت نفت برمی گردد. اقتصاد ایران طی ادوار گذشته بر مبنای نفت اداره شده است به همین دلیل، تغییر رویه و اهمیت دادن به بخش های دیگر مانند حوزه گردشگری یک مقدار سخت و دشوار است.

وی یادآورشد: همچنین بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران حتی برای گردشگران داخلی نیز شناسایی نشده اند. در حال حاضر امکان تفریحی و گردشگری بکری در ایران وجود دارد در حالی که بسیاری از کشورهای موفق در صنعت گردشگری قطعا چنین ظرفیت هایی را شناسایی کرده اند و از آن بهره برده اند بنابراین ضرورت دارد در وهله نخست برای تحقق این مهم مدل های مختلف درآمدی حوزه گردشگری در دسته بندی های گوناگون شناسایی و پس از آن به گردشگران معرفی شوند؛ هم اکنون خیلی از مراکز و اماکن و مدل های درآمدی حوزه گردشگری شناسایی شده اند اما هنوز به صورت داخلی و خارجی معرفی نشده اند. متاسفانه ما هنوز در بحث برندینگ و معرفی این اماکن و مراکز مشکل داریم و این مساله مغفول مانده است.

اطلاعات درستی از گردشگران خارجی نداریم

رئیس کمیته رسانه و تولید محتوای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: بسیاری از گردشگری ها بر اساس تبلیغات کلامی مشتریان یا گردشگران قبلی و اعتماد به دفتر خدمات گردشگری روی می دهند. اکنون این مساله به صورت بین المللی در ایران رخ نداده است در حالی خیلی از کشورها مانند ترکیه توانسته اند با کمک مراکز اطلاع رسانی و شبکه های معتبر جهانی، جاذبه های گردشگری خودشان را معرفی و مدل هایی برای آن تعریف کنند. آنها اطلاعات گردشگران را ذخیره می کنند تا دوباره بتوانند از آن استفاده کنند.

وی اظهارداشت: یکی از مقوله های مارکتینگ این است که ابتدا رضایت مشتری کسب شود. دوم، مشتریان ترغیب شوند تا دوباره از آن خدمات استفاده کنند. ما حتی در این مورد هم کم کاری داشته ایم. اطلاعات درستی از گردشگران نداریم. هنوز بسیاری از آمارهایمان نادرست است. اطلاع نداریم قصد گردشگران خارجی به ایران بر چه مبنا و اساسی است. قصدشان تجارت، گردشگری تفریحی، گردشگری فرهنگی یا سلامت و یا چه موضوع دیگری است. فقط می دانیم که وارد کشور شده اند و در پاسپورت شان مهر ورود خورده است بنابراین ضرورت دارد توجه جدی به موضوع استخراج اطلاعات داشته باشیم.

ضرورت عزم عمومی برای رفع مشکلات حوزه گردشگری

وی به سیناپرس گفت: کندی اینترنت و دسترسی نداشتن به برخی از سایت ها طی چند ماه اخیر باعث شد مشکلاتی گریبانگیر فعالان این عرصه شود. بسیاری در تجارت متحمل خسارت شدند. یک سری از پروازها لغو شد. متاسفانه به جای ترمیم این مساله مشکلات دیگری برای کشور به وجود آمد. قطعا راهکار اصلی برون رفت از این مساله ترمیم و درست کردن محتوای درست برای این حوزه است. اکنون محتوایی پیرامون ایجاد یک سری مشکلات در ایران درست شده است. ما نمی توانیم منکر این مشکلات شویم و آنها را نپذیریم اما شاید مشکلات به شدتی که آنها اعلام می کنند نباشد و بخش قابل توجهی از آن رفع شود. ما باید این محتوا را درست کنیم اما متاسفانه گویا عزمی عمومی در این خصوص وجود ندارد.

به گفته وی، وقتی هنگام انتشار یک خبر منفی به جای توضیح و تفسیر آن خبر و اعلام این مساله که انتشار آن خبر از اصل دارای ایراد است، منکر آن شویم قطعا با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد؛ وقتی از اساس منکر آن خبر می شویم و سکوت می کنیم، قاعدتا نمی توانیم خروجی موثری هم داشته باشیم.

وی به اقدامات و برنامه های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران برای رفع مشکلات حوزه گردشگری اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: این کمیسیون اکنون 16 کمیته در حوزه های مختلف گردشگری اعم از سلامت، خلاق، آموزش، پژوهش، رسانه و تولید محتوا و … دارد که بر اساس این گروه بندی های تعریف شده، اقداماتی پیرامون حمایت از بخش خصوصی حوزه گردشگری انجام می دهد.

رئیس کمیته رسانه و تولید محتوای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران افزود: اکنون یکی از رقبای اصلی و خطرناک بخش خصوصی در حوزه گرشگری، بخش دولتی است؛ دولتی که درآمدش از گردشگری نیست و بنگاه داری گردشگری انجام می دهد. متاسفانه بخش دولتی در حوزه گردشگری وحدت رویه ندارد و با تغییر هر دولتی، رویه و سیاست های سرمایه گذارشان متحول می شود زیرا نظر هر دولتی نسبت به بخش گردشگری فرق می کند. این مشکل طی ادوار گذشته بارها تکرار شده و بخش خصوصی متضررشده است. بسیاری از آنها دچار ورشکستگی شده اند. متاسفانه در پاندمی کرونا این ضررها چندین برابر شد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: اساس اصلی کار این کمیسیون در وهله نخست شناسایی این آسیب ها و رساندن این مشکلات به گوش قانون گذران و مسوولان اجرایی است.

گفتگو: فرزانه صدقی

خروج از نسخه موبایل