نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین

طی سال گذشته تنش های بین روسیه و غرب منجر به شکل گیری بحران انرژی در جهان شده و بخش عمده این جنجال ها در حوزه تامین گاز اروپا بود. در این شرایط شاید عجیب باشد که هنوز صادرات گاز روسیه به اروپا ادامه داشته و بخش عمده ای از این گاز از طریق اوکراین صادر می شود.

به گزارش سیناپرس، سخنگوی گازپروم روز شنبه به خبرنگاران گفت: حجم روزانه صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا برای ۱۸ فوریه به رقم ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب رسید که ۹ و نیم درصد نسبت به روز قبل افزایش داشته است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، گازپروم به تامین گاز روسیه برای ترانزیت از طریق خاک اوکراین از طریق ایستگاه پمپاژ گاز Sudzha به میزان تایید شده توسط دولت اوکراین ادامه می دهد. طبق اظهارات روز گذشته مدیران این مجموعه، حجم این گاز  میزان قابل توجهی است و در این میان روسیه تلاش می کند صادرات گاز خود به اروپا را افزایش دهد و در این راستا درخواست ترانزیت از طریق ایستگاه پمپاژ گاز Sokhranovka  را ارائه کرد که این پیشنهاد از سوی اوکراین رد شد.

بر اساس گزارش جدید منتشر شده مشخص شد، عرضه گاز به ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب رسید که نشان می دهد عرضه گاز روسیه به تدریج به سطح ثبت شده در اوایل سال ۲۰۲۳ باز می ‌گردد.

 در ژانویه، صادرات گازپروم به اروپا به سطح زمان شوروی کاهش یافت. به گفته تحلیلگران BCS World of Investment، ، صادرات گاز روسیه دوباره در اوایل فوریه زمانی که نرخ‌های قرارداد شروع به نزدیک شدن به قیمت‌های بازار نقدی کردند، افزایش یافت.

به گزارش سیناپرس، این خط ترانزیت گازی از طریق اوکراین همچنان تنها مسیر ارسال گاز روسیه به کشورهای اروپای غربی و مرکزی است. طی یک سال گذشته پمپاژ از طریق خط لوله نورد استریم به طور کامل به حالت تعلیق درآمد. در این میان تامین گاز از طریق ترکیش استریم و بلو استریم برای ترکیه و کشورهای جنوب و جنوب شرق اروپا در نظر گرفته شده است.

به گفته مقامات رسمی روسیه، در ۱۰ مه ۲۰۲۲، اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین اعلام کرد که جریان گاز به اروپا از طریق نقطه ترانزیت سوخرانوفکا را از ۱۱ مه به دلیل فورس ماژور متوقف خواهد کرد، زیرا ظاهراً این شرکت قادر به کنترل ایستگاه کمپرسور گاز Novopskov در جمهوری لوگانسک نیست.

به گزارش سیناپرس، گازپروم اضافه کرد که از نظر فنی انتقال تمام ترانزیت گاز به ایستگاه Sudzha در منطقه کورسک روسیه غیرممکن است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل