نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اضافه شدن رنگ سفید به چراغ راهنمایی

شبیه ‌سازی‌ های رایانه‌ ای که توسط مهندسان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی اجرا می ‌شود، نشان می‌ دهد:افزودن یک چراغ سفید اضافی به چراغ‌های راهنمایی ورانندگی می‌تواند وسایل نقلیه خودران  را قادر به کنترل جریان ترافیک و بهبود زمان سفر کند.

به گزارش سیناپرس، در شرایط عادی، سیستم چهار چراغ پیشنهادی مانند سیستم ‌های فعلی سه چراغ عمل می ‌کند. قرمز به معنای توقف و سبز به معنای رفتن و غیره است. با این حال، اگر تعداد آستانه ‌ای از خودروهای خودران تشخیص داده شود که به یک تقاطع نزدیک می‌ شوند، رنگ سفید به معنای توقف است. در این شرایط فاز نور سفید فعال شده و سیستم سه نوری را نادیده می گیرد.

این رنگ به رانندگان انسانی سیگنال می دهد که اتومبیل های خودران کنترل جریان ترافیک را در دست گرفته اند و از طریق ارتباط بی سیم حرکات خود را هماهنگ می کنند. در این شرایط هر اتومبیلی که توسط یک انسان هدایت می شود، به سادگی ملزم می شود که اتومبیل جلویی را دنبال کند و اگر اتومبیل جلویی متوقف شود، آنها می ایستند. اگر ماشین جلویی از تقاطع عبور کند، آنها هم همینطور.

دکتر علی حاج بابایی، یکی از محققین، دانشیار مهندسی عمران، ساخت و ساز و محیط زیست در دانشگاه کارولینای شمالی در این رابطه گفت: این مفهومی که ما برای تقاطع‌ های ترافیکی پیشنهاد کرده و آن را فاز سفید می‌نامیم، از قدرت محاسباتی خودروهای هوشمند استفاده می‌کند.

اعطای بخشی از کنترل جریان ترافیک به خودروهای هوشمند یک ایده نسبتا جدید است که پارادایم کنترل موبایل نامیده می شود.

به باور کارشناسان می توان از این روش برای هماهنگ کردن ترافیک در هر سناریویی که مربوط به خودروهای خودران باشد استفاده کرد. اما ما فکر می‌کنیم که ترکیب مفهوم نور سفید در تقاطع‌ها مهم است، زیرا به رانندگان انسانی می ‌گوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به طوری که آن ها می دانند هنگام نزدیک شدن به تقاطع باید چه کاری انجام دهند.

به گزارش سیناپرس، البته در این میان خود رنگ «نور سفید» مهم نیست. آنچه مهم است این است که سیگنالی وجود داشته باشد که به وضوح توسط رانندگان قابل شناسایی باشد.

شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهدپیشرفت‌ های جزئی در جریان ترافیک زمانی رخ می‌دهد که ۱۰ درصد از وسایل نقلیه در یک تقاطع مستقل باشندو با افزایش درصد خودروهای هوشمند، جریان ترافیک نیز افزایش پیدا می کند.

دکتر حاج بابایی در این رابطه گفت: حتی اگر تنها ۱۰ درصد خودروها در یک تقاطع فاز سفید خودران باشند، باز هم شاهد تاخیر کمتری خواهید بود.

به عنوان مثال، وقتی ۱۰ درصد وسایل نقلیه خودران هستند، شاهد کاهش ۳ درصدی تأخیر هستیم و زمانی که ۳۰ درصد وسایل نقلیه خودران هستند، تأخیر 10.7 درصد کاهش می یابد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل