تلاش برای ساخت جایگزین روغن کوسه در صنایع واکسن سازی

روغن کبد کوسه یکی از ارزشمندترین مواد مورد استفاده در صنایع دارویی و واکسن سازی است و این موضوع منجر به آسیب دیدن جدید این گونه جانوری شده است. به تازگی محققین تلاش می کنند ماده ای جایگزین برای این روغن طراحی کنند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از از پژوهشگران با هدف کشف جایگزینی برای روغن کبد کوسه در صنایع دارویی، به بررسی و تولید بیش از ۲۰ آنالوگ نیمه مصنوعی اسکوالن پرداختند.

این ماده ترکیبی است که به طور سنتی از روغن کبد کوسه مشتق می شود و برای تقویت پاسخ ایمنی واکسن های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. محققان معتقدند: این یافته‌ ها امکان یافتن جایگزین‌ های پایدار برای این ترکیب را افزایش می ‌دهد.

بر این اساس اعلام شد: اسکوالن مشتق شده از کوسه در فرمولاسیون کمکی واکسن (موادی که برای افزایش کارایی یا قدرت برخی از واکسن ها استفاده می شود) در واکسن های آنفولانزا و کووید-۱۹ استفاده شده است و یک جزء کلیدی در نامزد های واکسن تحت ارزیابی بالینی برای بیماری هایی از جمله سل و مالاریا است.

 با این حال، جمعیت کوسه ها در معرض صید بی رویه بوده و فراوانی جهانی کوسه ها و گسترش  اقیانوسی آن ها از سال ۱۹۷۹ تا امروز ۷۱ درصد کاهش یافته است که این موضوع ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در تامین اسکوالن شود.

طی این مطالعات جدید، کریستوفر فاکس و همکارانش بیش از ۲۰ آنالوگ اسکوالن را از β- فارنزین تولید شده توسط مخمر تولید و فعالیت آن ها را به عنوان اجزای کمکی واکسن در مقایسه با اسکوالن کوسه ارزیابی کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان این تیم مطالعاتی دریافتند: چندین ترکیب تولید شده از جمله الکل‌ های A، دیمرهای حرارتی فارنسن، دیول‌های B، اتر ۴ و اتر۵  در مقایسه با اسکوالن کوسه دارای خواص فعالیت کمکی مشابه یا بهبود یافته‌ ای هستند.

فاکس و همکارانش پیشنهاد می ‌کنند:برخی از این ترکیبات می ‌توانند جایگزین‌ های امیدوار کننده ‌ای برای استفاده از اسکوالن باشند. با این حال، آزمایش های بیشتری برای پیشرفت چنین ترکیباتی در محصولات واکسن ضروری است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی npj Vaccines  منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا