نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی شبکه هوشمند ماهواره ای توسط ناتو

گروهی از کشورهای ناتو با همکاری فنلاند، سوئد برای ایجاد شبکه مشترک اطلاعاتی ماهواره ای تلاش می کنند که قرار است تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود.

به گزارش سیناپرس، نمایندگان ۱۷ کشور عضو ناتو و سوئد توافق نامه ای را برای ایجاد یک شبکه هوشمند و مشترک اطلاعاتی ماهواره ای امضا کردند. این سند توسط بریتانیا و سوئد و همچنین بلژیک، بلغارستان، مجارستان، آلمان، یونان، اسپانیا، ایتالیا، کانادا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، ترکیه و فرانسه امضا شده است. سخنگوی ناتو روز گذشته گفت که این ابتکار توسط ایالات متحده و فنلاند نیز حمایت می شود.

به گفته وب سایت دولت بریتانیا، این سند تمایل به توسعه چارچوبی برای نظارت بهبود یافته از فضا، از طریق همکاری چند ملیتی و به اشتراک گذاری قابلیت های ملی مبتنی بر فضای را اعلام می کند.

در گزارش منتشر شده در این وب ‌سایت آمده است: امضا کنندگان  این طرح متعهد می شوند از طریق  اشتراک ‌گذاری داده ‌ها از ماهواره‌ های نظارتی ملی؛ پردازش، بهره‌ برداری و انتشار داده‌ ها بر اساس ظرفیت‌ های ملی و تأمین مالی برای خرید داده‌ ها از شرکت‌های تجاری را برای شرکای خود فراهم کنند.

این بیانیه همچنین تأکید می کند: نیاز به چنین همکاری هایی در پی وقوع درگیری نظامی در اوکراین بیشتر شده و این جنگ اهمیت طراحی شبکه هوشمند ماهواره ای ناتو را به خوبی نشان داده است.به گزارش سیناپرس، این ابتکار که  Allied Persistent Surveillance from Space Initiative  یا APSS نام دارد، در سال ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد.

پیش از نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل که روز چهارشنبه به پایان رسید، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف تصمیمی را در مورد ایجاد یک شبکه مجازی که اطلاعات ماهواره های تجاری و دولتی، اعم از غیرنظامی و نظامی را  به طور هوشمند ترکیب می کند، تصویب خواهد کرد. اهداف اطلاعاتی، از جمله دفاع استراتژیک و شناسایی پرتاب موشک بخشی از این طرح هستند و ناتو تصریح کرد که گروه ماهواره ای مجازی موسوم به آکیلا برای این منظور ایجاد خواهد شد.

به گزارش سیناپرس،ائتلاف ناتو و متحدانش  تاکید کرد : ابتکار جدید آن ها شیوه جمع آوری و استفاده ناتو از داده ها از فضا را تغییر خواهد داد. این طرح همچنین جمع آوری اطلاعات و نظارت ناتو را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده و پشتیبانی اساسی از ماموریت ها و عملیات نظامی ناتو ارائه می دهد.

مترجم: ندا اظهری

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل