نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف راهی برای تشخیص آرسنیک در آب، غذا و خاک

آرسنیک یکی از عناصر سمی است که به فراوانی در پوسته زمین یافت می شود؛ این عنصر سمی یکی از مقصران اصلی آلودگی منابع آب آشامیدنی و طبیعی، محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، آرسنیک، در حال حاضر به عنوان عامل اصلی آلودگی آب های زیرزمینی در بیش از 100 کشور شناخته شده است. تا به امروز، هیچ درمان موثری برای اثرات بهداشتی ناشی از مصرف مقدار زیاد آرسنیک یافت نشده است. این شرایط، بر توسعه روش ‌های کارآمد و قابل اعتماد جهت تشخیص آرسنیک در آب، غذا و خاک تاکید می کند.

اخیرا یک تیم تحقیقاتی از انجمن فیزیک آمریکا، با استفاده از نانوذرات نقره، حسگر جدیدی را برای تشخیص آرسنیک حتی در غلظت ‌های بسیار پایین، توسعه داده اند.

این حسگر، از طیف سنجی رامان ارتقا یافته سطحی (SERS) استفاده می کند. هنگامی که یک مولکول حاوی آرسنیک به سطح حسگر می ‌چسبد، با لیزر مورد اصابت قرار می‌ گیرد و ترکیب حاوی آرسنیک با پخش کردن نور لیزر، یک امضای قابل شناسایی ایجاد می کند که نشان دهنده حضور آرسنیک است.

محققان اظهار داشته اند: استفاده از این حسگر جدید، برای تشخیص و ردیابی آرسنیک، بسیار ساده و کم هزینه است. علاوه بر این، ترکیبات اولیه آن، از سمیت زیست محیطی پایینی برخوردار هستند که برای اندازه گیری غلظت آرسنیک در آب طبیعی و آشامیدنی مفید است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of Applied Physics منتشر شده اند.

مترجم:رها امیدوار

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل