نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مهاجرت پلانکتون ها با گرمایش زمین

نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه آستین که در آخرین شماره مجله نیچر منتشر شد، نشان داد: تغییرات آب و هوایی می تواند باعث مهاجرت گسترده و خروج پلانکتون ها از مناطق استوایی شود. این موضوع تاثیرات به شدت مخربی بر اکوسیستم جهانی خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان با بررسی میکروفسیل‌های زئوپلانکتون معروف به روزن داران موفق شدند تا ثابت کنند که ۸ میلیون سال پیش، آخرین باری که زمین تا این حد گرم بود، پلانکتون ‌ها در مناطقی زندگی می‌کردند که بیش از ۳ هزار کیلومتر از زیستگاه امروزیشان فاصله دارد.

یافته های این مطالعه می ‌گوید: درک توسعه الگو های تنوع زیستی دریایی در طول زمان و بررسی عوامل زمین ‌شناسی و مولفه هایی که بر آن‌ ها تأثیر می ‌گذارند، کلید زمینه‌ سازی این روند های کنونی است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه آستین، برای انجام این مطالعه، محققان پایگاه داده هایی از ۵۰۰ هزار میکروفسیل را تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه بزرگترین پژوهش در نوع خود محسوب می شد که در طول ۵۵ سال حفاری علمی اقیانوس ها جمع آوری شده بود.

گفتنی است هر پوسته فسیل شده محل و زمان زندگی پلانکتون ها، عمق زیستگاه آن ها و شرایط اقیانوس اطراف را نشان می دهد. طی این مطالعات مشخص شد که جمعیت پلانکتون‌ های فعلی می ‌توانند از آب ‌های استوایی دورتر شده و با مهاجرت به مناطق دیگر موجب به هم خوردن نظم فعلی محیط زیست شوند. باید توجه داشت که پلانکتون ها در حال حاضر بخش مهمی از اکوسیستم مناطق استوایی را تشکیل می ‌دهند.

به گزارش سیناپرس، آدام وودهاوس، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: هشت میلیون سال پیش و در پی وقوع تغییرات ناگهانی در شرایط زمین، ما شاهد انقراض گونه های مختلف جانوری بوده و مشاهده می کنیم کل شرایط شیمیایی اقیانوس‌ ها تغییر می کند.

محققان در حال حاضر نگران این موضوع هستند که با شرایط فعلی گرمایش زمین، مهاجرت بالقوه پلانکتون ها زنجیره غذایی در آب های گرمسیری را مختل کند.

تریسی آکس، دانشیار ریزدیرینه ‌شناسی دریایی دانشگاه لیدز ، در این رابطه می ‌گوید: این واقعیت که ما قبلاً شاهد تفاوت قابل ‌توجهی در تنوع بسیاری از گروه‌ های دریایی مانند ماهی و پلانکتون ‌ها بوده ‌ایم، به این معنی است که ممکن است به نقاط اوج دما از آنچه فکر می‌کردیم نزدیک ‌تر باشیم.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل