برگزاری کارگاه آموزشی جهت دانشجویان توسط دانشگاه شیراز

کارگاه آموزشی مشاورۀ رفتاری کاهش خطر مصرف مواد در دانشجویان با حضور جمعی از کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه‌های منطقه هفت کشور و دانشجویان همیار سلامت روان در دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش سینا پرس فارس، این کارگاه آموزشی به‌همت مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز، باهمکاری سازمان یونیسف، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس، دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان روز یکشنبه ۲۳‌بهمن‌ماه به‌مدت 4روز در دو بخش همیاران سلامت روان و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه هفت کشور برگزار شد.

 در آیین افتتاحیه این دورۀ آموزشی، دکتر چنگیز رحیمی، رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، با بیان اهمیت پرداختن به رفتارهای پرخطر در دانشجویان و مقابله با آن اظهار داشت: مصرف مواد در قشر دانشجویی فعالیتی بیش از یک رفتار پرخطر است؛ چراکه می‌تواند به‌عنوان یک دروازه برای شروع سایر آسیب‌های روان‌شناختی عمل کند.

وی افزود: در سالیان گذشته مباحث مرتبط با مواد مخدر مانند انواع آن، عوامل خطر و محافظت‌کننده به افراد آموزش داده شده است و در این دوره تمرکز بیشتر بر مطالب تکمیلی مانند سطوح خطر، انگیزه‌بخشی، طراحی برنامه تغییر و تنظیم هیجانات است.

در ادامۀ برنامه، رسول اسکندری، کارشناس توسعۀ مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی استان فارس، از وضعیت مصرف مواد در جامعۀ آموزشی سخن گفت.

وی با ارائۀ گزارشی از شیوع مصرف مواد در جوامع آموزشی و صنعتی استان فارس، به دلایل افزایش مصرف مواد مانند دسترسی آسان، عدم آگاهی‌بخشی کافی، مهاجرت و تغییر باورهای افراد اشاره کرد.

کارشناس توسعۀ مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی استان فارس بر برنامه‌ریزی به‌منظور ارائۀ راهکارهایی برای کاهش خطر قبل از درگیرشدن فرد تأکید کرد و باتوجه به کمبود مشاوران متخصص حوزه اعتیاد در سطح مدارس، خواستار به کارگیری نیروهای باتجربه در این زمینه شد.

در ادامه، احسان فولادی، کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان که به‌عنوان ناظر این دوره در جلسه حضور داشت، در سخنان خود به موضوع علل مصرف مواد در دانشگاه‌ها پرداخت و بیان کرد: ماهیت چندبعدی و چندسببی اعتیاد سبب شده تا کار در حوزۀ مقابله، درمان و پیشگیری بسیار دشوار گردد و تغییر الگوی مصرف مواد از حالت سنتی به صنعتی نیز منجر به افزایش چشمگیر رفتارهای پرخطر شده است.

وی با توجه به معضلات موجود، بر لزوم تغییر نگرش در افراد و استانداردسازی شیوه‌های مقابله متناسب با گروه‌های سنی مختلف را تأکید کرد.

گفتنی‌ست پس از اتمام این دورۀ آموزشی چهار روزه و کسب امتیاز لازم ازسوی شرکت‌کنندگان در آزمون مربوطه، به افراد واجد شرایط گواهی پایان دوره اهدا می‌گردد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا