نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اختلال مزمن خواب خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد

اختلالات خواب و درمان آن

یافته های جدید محققان دانشگاه وندربیلت، نشان داد: اختلال خواب مزمن و نوسانات شدید در میزان خواب شبانه، ممکن است خطر ابتلا به تصلب شرایین را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس،تصلب شرایین یا همان گرفتگی عروق، بدین معنای سخت و باریک شدن بافت رگها است که می تواند ناشی از علل متعددی باشد. این فرآیند پیشرفته به صورت تدریجی و خاموش، رگها را مسدود میکند و گردش خون را به خطر می اندازد. خطر ابتلا به این بیماری، با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. علاوه بر این، عواملی مانند سیگار کشیدن، استرس، دیابت و فشار خون، در افزایش خطر ابتلا به تصلب شرایین نقش دارند.

دانشمندان دریافتند: افراد دارای خواب بی نظم، به احتمال زیاد، بار بیشتری از کلسیم عروق کرونر و پلاک‌ های بیشتری در عروق کاروتید خود داشته و در نتیجه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، قرار دارند.

محققان دریافتند: این یافته ها نشان می دهد که حفظ الگوهای خواب منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در افراد کاهش دهد.

دانشمندان افزودند: ارتباط بین اختلال مزمن خواب و بیماری های قلبی عروقی، ممکن است به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن باشد. تقریباً تمام عملکردهای اصلی قلبی عروقی، از جمله ضربان قلب، فشار خون و عملکرد اندوتلیال، توسط ژن ‌های ساعت شبانه ‌روزی در بدن تنظیم می ‌شوند.

پژوهشگران تاکیدکردند: ایجاد اختلال یا ناهماهنگی در ریتم های شبانه روزی می تواند عملکردهای مهم قلبی عروقی را با مشکل مواجه کند و منجر به التهاب مزمن، تغییر در متابولیسم گلوکز و افزایش فشار شریانی شود که همگی در ایجاد زمینه تصلب شرایین، نقش دارند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of the American Heart Association منتشر شده اند.

مترجم:نداجوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل