رباتی که گرده افشانی می کند

یک گروه از پژوهشگران دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت ربات پرنده برای گرده افشانی درختان گردو شده اند.

برخی از گیاهان و درختان در مزارع کشاورزی نیاز به گرده افشانی مصنوعی دارند. این کار معمولا به صورت دستی و توسط کارگر انسانی انجام می شود، اما گروهی از پژوهشگران دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، فناوری ارائه کرده اند که شامل یک ربات چهار ملخه (کوادروتور) مجهز به مخزن ذخیره گرده و سیستم پاشش برای گرده افشانی باغات مانند درخت گردو است. آنها پس از انجام مدل سازی دینامیک، کنترل، شبیه سازی جریان هوا و گرده( به صورت نرم افزاری) موفق به طراحی و ساخت این ربات شده اند.

مژده مزینانی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و مجری طرح ربات پرنده گرده افشان برای درختان گردو در گفتگو با سیناپرس گفت: معمولا گرده افشانی طبیعی درختان گردو به طور کامل انجام نمی شود به همین دلیل برای تکمیل این فرایند نیاز به گرده افشانی مصنوعی داریم.

وی افزود: اغلب گرده افشانی مصنوعی به روش های مختلفی انجام می شود. در حال حاضر با توجه به اینکه استفاده از سیستم هایی مانند کوادروتور و هواپیماهای بدون سرنشین روز به روز افزایش پیدا کرده و مورد استقبال قرار گرفته است، ما تصمیم گرفتیم ربات پرنده ای برای گرده افشانی مصنوعی طراحی کنیم.

وی اظهارداشت: در این روش، گرده ها به صورت دستی جمع آوری می شوند. زمانی که کلاله های درخت گردو آماده پذیرش هستند، گرده ها داخل مخزن ریخته شده و پس از آن با توجه به مسیر کاشت درختان، گرده ها توسط ربات به روی درختان پاشیده می شود.

مزینانی تصریح کرد: طی تحقیقی عملکرد گرده افشانی این ربات در یک مزرعه گردو مورد بررسی قرار گرفت و پس از گذشت چند ماه افزایش بیش از 130 درصدی محصول در درختان گردوی جوان مشاهد شد.

این پژوهشگر عنوان کرد: ربات پرنده برای گرده افشانی درختان گردو کاربردهای چندگانه ای دارد. از این ربات می توان برای پردازش تصویر، آبیاری و سم پاشی درختان نیز استفاده کرد.

وی به مشکلات اجرایی این طرح اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از مشکلات ما برای اجرای این طرح افزایش هزینه هاست. متاسفانه هزینه ها نسبت به چند سال پیش بسیار افزایش پیدا کرده و تقبل تمام هزینه ها از عهده دانشگاه خارج است. اعمال تحریم ها نیز باعث شده ما برای تامین قطعات با محدودیت مواجه شویم و به همین دلیل از قطعات قدیمی استفاده کنیم که کارایی را ندارند و عملکرد ربات را پایین می آورند به عنوان مثال ما برای ساخت این ربات از باتری قدیمی استفاده کرده ایم که مدت زمان پرواز را کوتاه تر کرده است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا