نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا هر روز بلیط هواپیما گران می شود؟

شبکه های اجتماعی آکنده از پست هایی است که اعتراض مردم را نسبت به قیمت بالای بلیط هواپیما بازتاب می دهد. فروشنده بلیط هواپیما در یک آژانس هواپیمایی به خبرنگار سیناپرس گفت: علیرغم آنکه قانوناً قیمت بلیط هواپیما افزایش نداشته اما پروازهای حوزه او شامل پرواز دبی و ترکیه نسبت به سال قبل 30 درصد رشد قیمتی داشته اند.

به گزارش سیناپرس، در این بین کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که بلیط هواپیما عملاً به یک کالای لوکس بدل شود. علیرغم در پیش بودن سفرهای نوروزی، به نظر نمی رسد که اکثریت مردم چندان رغبتی به استفاده از این روش لوکس جابجایی داشته باشند و سفرهای زمینی در مسیرهای داخلی، اولویت بیشتری دارد. 

سردار شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در اینباره به خبرگزاری سیناپرس گفت: آنچه که می توانم در مورد مجموعه خودمان بگویم این است که قیمت بلیط هواپیما در این شرکت تغییری نداشته است. اما علی رغم تلاش ها برای جلوگیری از تغییر قیمت، باید واقعیت های مختلف اقتصادی و میدانی را نیز در نظر گرفت. بخش کوچکی از صنعت هواپیمایی در کشور ما وابسته به دولت است و بخش عمده ای نیز در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. این صنعت نیز برای آنکه بتواند اصطلاحاً سرپا بماند باید قوانین و سازوکارهای بازار را در نظر بگیرد.

وی افزود: با توجه به ارز بری صنعت هواپیمایی، نمی توان انتظار داشت که نوسانات نرخ ارز و همچنین سایر شاخص ها و متغییرهای کلان اقتصادی هیچ تاثیری روی این حوزه نداشته باشد. باید بگوییم که مجموعه مدیران هواپیمایی اقدامی جهادی انجام دادند تا تاثیر این نوسانات را به حداقل برسانند. با این همه نمی توان گفت که مثلاً با رشد 50 تا 60 درصدی نرخ ارز، قیمت بلیط هواپیما کماکان با همان نرخ قبلی سال های پیشین تعین شود. بنابراین می توان با توجه به همه جوانب و مسائل ضمن در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده، فرایند اصلاح قیمت را مورد بررسی قرار داد تا این صنعت نیز بتواند به رشد خود ادامه دهد.

این مدیر صنعت هواپیمایی کشور در ادامه اظهار کرد: بدیهی است که اصلاح قیمت ها باید با رشد خدمات و ارتقاء کیفیت سرویس دهی همراه باشد. انجام سرویس مناسب، به موقع و رضایت بخش، مسیری است که باید در تحقق آن کوشید، البته قیمت بلیط هواپیما مدت طولانی است که افزایش نداشته است. این درحالی است که شرکت های هواپیمایی منابع مالی دیگری ندارند و برای پاسخگویی به هزینه های فزاینده ناچار هستند تنها به فروش بلیط تکیه کنند. همچنین تزریق منابع بیشتر می تواند به رشد و بالندگی صنعت هواپیمایی کمک کند. رشد این صنعت نیز به عنوان یکی از زیرساخت های اقتصادی اصلی هر کشوری، در رشد کلی نمودار توسعه در کشور موثر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتظارات شرکت های هواپیمایی از دولت، گفت: من بخشی از بدنه دولت هستم و از نزدیک شاهد تلاش مدیران مربوطه برای حل چالش های این صنعت بوده ام. امیدوار هستیم با دوچندان شدن این تلاش ها، صنعت هواپیمایی نیز بتواند در جاده هموارتری به راه خود ادامه دهد. در خصوص قیمت نیز، به هر حال، قاطبه استفاده کنندگان از حمل و نقل هوایی برای سفر، قشری از جامعه را در بر می گیرند که از تمکن نسبی برخوردار هستند. بنابراین رشد قیمت بلیط در این حوزه لزوماً همه آحاد جامعه را در بر نمی گیرد. همانگونه که گفته شد، اصلاح قیمت می تواند در کنار افزایش کیفی خدمات، به بالندگی صنعت کمک کند.

یکی از فعالان بخش خصوصی هواپیمایی کشور نیز که نخواست نامش فاش شود، در اینباره به سیناپرس گفت: نگه داری از هواپیماها هزینه های بالایی دارد که اغلب باید با تکیه بر منابع ارزی تامین شود. سرویس و تعمیر هواپیماها نیازمند قطعاتی است که به دلیل تحریم ها، غالباً با چند دست گشتن و به چند برابر قیمت وارد کشور می شود. هزینه بنزین هواپیما نیز به ویژه در پروازهای خارجی که با تحریم مواجه است، قابل توجه است. در برخی پروازها و فرودگاه های خارجی به هواپیماهای ما اجازه سوخت گیری داده نمی شود. بنابراین یک شرکت هواپیمایی در واقع در حال فروش صندلی به مثابه یک خدمت است. این صندلی نماینده تعداد قابل توجهی از فرایند های هزینه بر است. هواپیما حتی زمانی که بر روی زمین است نیز هزینه زیادی به شرکت تحمیل می کند، وقتی در کشوری که گوشت گوسفند نیز که ربطی به دلار ندارد این همه رشد کرده، چگونه می توان انتظار داشت که قیمت بلیط هواپیما تغییر نکند.

به گزارش سیناپرس،آنچه که مشخص است قیمت بلیط هواپیما روزبه روز در حال افزایش است و برای قشر متوسط جامعه این افزایش ها قابل تحمل نخواهد بود و اینگونه بهره وری از امکانات برای تمامی افراد به صورت یکسان توزیع نخواهد شد و هواپیما و سفر هوایی تبدیل به سفری لوکس برای قشر مرفه خواهد شد.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل