نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاکید وزیر علوم بر عدم مداخله نهادهای نظارتی در دانشگاه

دکتر محمد فرهادی در نشست ویژه معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور با محوریت بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان گفت: طبق صحبت‌هایی که با مراکز نظارتی داشتیم قرار شد این مراکز درگیر مسائل داخلی دانشگاه‌ها نشوند و مسائل داخلی دانشگاه‌ها براساس ضوابط، قوانین و شوراهایی که وجود دارند دنبال شود.وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها دارای برنامه‌های فرهنگی هستند اما متاسفانه این برنامه‌ها ترویج و توسعه پیدا نکرده و بسیاری افراد از این برنامه‌ها اطلاع ندارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در بطن جامعه باشد، افزود: بخش عمده‌ای از این هدف با ورود دانشگاه به مسائل فرهنگی دنبال می‌شود. سال جاری سال ویژه‌ای برای کشور و دانشگاه‌ها است زیرا انتخابات را پیش‌رو داریم و از سویی امسال سال پایانی دوره اول دولت یازدهم است و فعالیت‌های صورت گرفته باید بیش از پیش مطرح شوند.

رسالت آموزش عالی در زمینه اقتصاد مقاومتی

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" اظهار کرد: نقشه راهی که مقام معظم رهبری با نامگذاری سال جاری ترسیم کردند مبنای مستحکم و امیدآفرینی برای حرکت نظام آموزش عالی در سال جاری و سال‌های آتی است.

وی افزود: وظیفه ما عملیاتی کردن این ایده و تفکر راهبردی در نظام آموزش عالی است. آنچه در پیام رهبری به صورت واضح بیان شده اتکا به داشته‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی است، تا چشم دوختن به ظرفیت‌ها و امکان‌هایی که ممکن است در کنترل ما نباشند. بنابراین باید بررسی کنیم که نظام آموزش عالی با تکیه بر سرمایه‌های مادی و انسانی درونی‌اش چگونه می‌تواند به توسعه علمی کشور، تقویت اقتصاد، تولید ثروت ملی و سرمایه اجتماعی کمک کند.

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه معادل عرصه عمومی است، افزود: اولین برخورد و حضور دانشجویان و اساتید در این حوزه است. بنابراین فرهنگ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مانند اکسیژنی است که در فضا منتشر می‌شود و امکان زیست جمعی را فراهم می‌کند. در دانشگاه هم بدون فرهنگ امکان زیست دانشگاهی وجود ندارد. تحقیق، پژوهش و آموزش بدون این زیست در جهان فرهنگی امکانی برای رشد و توسعه ندارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی امری ثانوی و سطحی نیست، گفت: هیچ فضا و میدانی از دانشگاه را نمی‌توان تصور کرد که در آنجا فعالیتی بدون حضور فرهنگ انجام پذیرد. نمی‌توان با ترسیم مرزهایی حوزه پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد. دانشگاه نهادی علمی، فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌توان گفت صرفاً نهادی آموزشی و پژوهشی است.

وزیر علوم افزود: مجموعه مقررات و اسناد بالادستی و بیانات رهبری هم تاییدکننده این است که دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست. تقلیل ماموریت و رسالت نهاد دانشگاه به آموزش و پژوهش هم خلاف وجوه فرهنگی انقلاب است و هم تناسبی با اسناد بالادستی کشور ندارد. معاون فرهنگی دانشگاه مهمترین مسوول این حوزه عمومی است.

فرهادی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه به عنوان مهمترین نهاد تولید علم، معرفت، آگاهی و معنا در جوامع کنونی زمانی کارآمد خواهد بود که در آن مجال نقد، گفت‌وگو، تضارب آراء و آزاداندیشی وجود داشته باشد. بنابراین نمی‌توان فضای گفت‌وگو، نقد، تضارب آراء و آزادی در دانشگاه‌ها را محدود کرد و آن‌گاه از این نهاد انتظار کارآمدی داشت.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، راهبرد کلان وزارت علوم

وزیر علوم با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته راهبرد کلان وزارت علوم است، گفت: ما آن را فرصتی برای بحث و گفت‌وگو علمی، تحقق جنبش نرم‌افزاری، توسعه علمی، پویایی و جلوگیری از تعصب فکری می‌دانیم.

فرهادی در ادامه با تاکید بر اینکه مسؤلان و مدیران دانشگاه‌های کشور باید فضا و بستر مناسب را در دانشگاه‌ها فراهم کنند، توضیح داد: مسؤلان و مدیران دانشگاه‌های کشور باید فضا و بستری را در دانشگاه‌ها فراهم کنند که دانشجویان بتوانند به مبنای دینی و منافع ملی متعهد و ملتزم باشند. استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند و از رهگذر گفت‌وگو و نقد از یکدیگر بیاموزند.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید نمادی از عقلانیت مبتنی بر گفت‌وگو، استدلال و برهان‌آفرینی باشد، گفت: ذات علم و دانشگاه چیزی جز پرسشگری، نقد، گفت‌وگو و مناظره نیست. بسط فضای گفت‌وگو یک فعالیت فرهنگی و پیش‌شرط توسعه علمی است. البته همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نقادی نسبتی با بداخلاقی ندارد و مرزی روشن میان این دو وجود دارد.

وی افزود: دانشگاه میدانی برای نقد، گفت‌وگو، روشنگری و آگاهی است و فضایی برای هتاکی، گستاخی، انگ‌زنی، زنده‌باد و مرده‌باد افراد و جناح‌های سیاسی نیست.

ایجاد فضای مناسب برای برگزاری بهتر کرسی‌های آزاداندیشی

وزیر علوم در ادامه از تلاش این وزارتخانه برای ایجاد فضای مناسب برای برگزاری بهتر و موثرتر کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد و گفت: معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها باید مداوم به این موضوع بپردازند که چگونه می‌توان در دانشگاه‌ها فضای مناسب‌تری برای رشد آزاداندیشی فراهم کرد. در این زمینه لازم است از ظرفیت اساتید، اعضای هیات علمی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی هم بهره بگیریم.

 لزوم ایجاد امید و نشاط در دانشگاه‌ها

فرهادی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه باید سرشار از نشاط، امید و پویایی باشد، افزود: چنانچه فضای دانشگاه آکنده از ناامیدی و بی‌اعتمادی باشد بی‌گمان روند توسعه و پیشرفت کشور کند و در نهایت می‌تواند متوقف شود.

وی ادامه داد: تلاش برای افزایش امید، نشاط و شادی در فضای دانشگاه یکی از راهبردهای کلان وزارت علوم است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه نهادی شایسته برای ارزیابی وضعیت اجتماعی کشور است، تصریح کرد: زیرا دانشگاه هم نهادی علمی است و هم در ارزیابی و نقد منصفانه و بی‌طرف است و وامدار هیچ گروه و جریان سیاسی نیست.

تشکیل اتاق‌های فکر استانی با محوریت دانشگاه‌های مادر

وی در ادامه از تشکیل اتاق‌های فکر استانی با محوریت دانشگاه‌های مادر خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این اتاق‌ها برقرار کردن پل ارتباطی بین دانشگاه، دولت، جامعه و صنعت است. این اقدام بدیع است اما کافی نیست و دانشگاه‌های کشور باید به شکل جدی‌تر درگیر مسائل کلان و خرد کشور شوند.

فرهادی در ادامه با اشاره به چالش‌ها و موانع مسیر توسعه علمی کشور اظهار کرد: یکی از چالش‌های موجود برداشت‌های غیر واقع‌بینانه از فرهنگ است. بسیاری از مدیران و مسؤلان کشور از جمله در جامعه دانشگاهی درک درستی از فرهنگ ندارند و ما وظیفه داریم اولا درک و فهمی درست نسبت به مقوله فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی داشته باشیم ثانیاً برای زدودن باورهای غلط پیرامون مقوله فرهنگ تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر علوم ادامه داد: مداخله، مراقبت و نظارت‌های بیرونی از دیگر چالش‌های موجود است. متاسفانه هنوز برخی نسبت به نهاد دانشگاه، دانشجویان و اساتید بدبینی دارند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل