آبگیری تالاب پیر سلمان در اسدآباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: به دنبال ریزش برف و باران و جاری شدن آب در چشمه سارها، ذوب شدن برف ها و پر شدن منابع آبی زمین، شاهد جوشش آب از کف تالاب پیرسلمان اسدآباد هستیم و هم اینک بخشی از تالاب آبگیری شده است که امید می رود تا بهار سال آینده این تالاب به طور کامل پُرآب شود.
مجید اسکندری افزود: تالاب پیرسلمان سال گذشته در فهرست مناطق شکار ممنوع قرار گرفت که با آبگیری کامل این تالاب دوباره شاهد حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این منطقه خواهیم بود.

وی ادامه داد: این اداره پیش از آبگیری پیرسلمان و هنگام خشک بودن تالاب نسبت به لایروبی آن و برداشتن گل و لای و نیزارهای موجود با بهره گیری از توان سایر نهادها اقدام کرد که این اقدام موجب افزایش عمق آن شد.
وی خاطرنشان کرد: تداوم خشکسالی و برداشت بی رویه آب های زیر زمینی موجب خشک شدن تالاب پیرسلمان از تیرماه سال گذشته شده بود که مهمترین علت خشک شدن تالاب پیرسلمان اسدآباد اضافه برداشت از چاههای دارای مجوز واقع در حواشی این تالاب و کشت دوم محصولات پر آب بر است.

وی اظهار کرد: کشاورزان به حق آبه پیش بینی شده قانع نبوده و از چاه های موجود بیش از ظرفیت پیش بینی شده بهره برداری می کنند در حالیکه افت آب های زیر زمینی و خشک شدن تالاب در مرحله اول به ضرر کشاورزان اطراف تالاب به عنوان بهره برداران و ذی نفعان اصلی تالاب است. اسکندری اضافه کرد: نتایج به دست آمده از سرشماری زمستانه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست اسدآباد گویای این است خشک شدن تالاب موجب فرود نیامدن پرندگان آبزی و کنار آبزی در این تالاب شده بود و پرندگان بیشتر در سد نعمت آباد و تصفیه خانه این شهر فروآمدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا