نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چشم آسمان دچار نقص فنی شد

آژانس فضایی چین در گزارشی رسمی اعلام کرد: بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان دچار نقص فنی شده و کارشناسان در حال تعمییر آن هستند.

به گزارش سیناپرس، در پی بروز نقص فنی در بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان، یک تیم ویژه از متخصصان عملیات تعمیر و نگهداری، ماموریتی جدید و اضطراری را بر روی تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری  FAST  در استان گوئیژو در جنوب غربی چین انجام می دهند. این عملیات از روز ۱۳  فوریه برابر با ۲۴ بهمن شروع شده است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: FAST، بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک ظرفی جهان، بیش از ۷۴۰ تپ اختر را از زمان پرتاب خود شناسایی کرده و به همین دلیل رفع نقص و شروع مجدد فعالیت این مرکز دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

این تلسکوپ که چشم آسمان چین نام دارد، در یک فرورفتگی طبیعی عمیق و گرد ساخته شده و در استان جنوب غربی گوئیژو قرار دارد. نکته جالب توجه این است که سطح گیرنده این تلسکوپ دارای فضاییی برابر با ۳۰ زمین استاندارد فوتبال است.

به گزارش سیناپرس، واژه FAST  مخفف عبارت  Five hundred meter Aperture Spherical Telescope به معنی تلسکوپ دیافراگم کروی پانصد متری است. 

در مراحل نصب قطعات مختلف این تلسکوپ از روبات های ویژه ای استفاده شده است که دقت و ضریب امنیت کار را افزایش داده است. قطر دهانه این تلسکوپ در حدود 500 متر بوده و ساخت آن از تابستان سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده  بود.

این تلسکوپ که بزرگترین تلسکوپ جهان محسوب می شود سه برابر از نمونه پیشین خود  یعنی مشاهده گرArecibo Observatory متعلق به پورتوریکو ؛ دقیق تر بوده و هزینه ساخت آن در حدود ۷۰۰ میلیون یوان ( برابر با ۱۱۰ میلیون دلار) تخمین زده می شود . به گزارش سیناپرس،تلسکوپ موجود در پورتوریکو که پیش از این ، عنوان بزرگترین تلسکوپ رادیوئی جهان را یدک می کشید، دارای دهانه ای به قطر ۳۰۰ متر است.

طرح کلی چشم آسمان مشابه مشاهده گرArecibo Observatory است . تمامی این صفحات به شکل مثلث های متساوی الاضلاع هستند که هر ضلع آن ۱۱ متر طول دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل