آینده انرژی کشور در گروی توسعه انرژی های تجدیدپذیر است

سرزمین ایران، سرزمینی غنی از مواهب طبیعی است که متاسفانه بسیاری از این مواهب تاکنون دست نخورده باقی مانده اند. هرچند که کشور ما از ذخایر گسترده نفت و گاز و مواد معدنی برخوردار است، اما در عین حال، زمینه گسترده ای برای تولید انرژی پاک در اختیار دارد منتها تاکنون سرمایه گذاری مناسبی برای بهره برداری از این انرژی ها انجام نشده است. تا آنجاکه سهم انرژی های نو در سبد تامین انرژی کشور کمتر از یک درصد است.

با این وجود، مسوولان وزارت نیرو در سال های اخیر تلاش کرده اند تا عقب ماندگی های گذشته را جبران و دامنه بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر را افزایش دهند. بر این اساس مقرر شده تا پایان برنامه پنجساله ششم، 5000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث شود. ضمن اینکه بنابر تعهد ایران در کنفرانس پاریس موسوم به کاپ 21، ظرفیت این نیروگاه ها تا سال 2030 دست کم به 7500 مگاوات خواهد رسید.

هدایت الله خادمی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: کشور ما از موهبت تابش آفتاب برخوردار است اما تاکنون اقدام مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی انجام نداده ایم. الان در نقاط مختلف کشور آلمان مزرعه خورشیدی احداث شده و بخش قابل توجهی از انرژی به این طریق تامین می شود.

وی افزود: سال های سال است که صحبت از انرژی های تجدیدپذیر می کنیم اما در مقایسه با زمانی که گذشته و پتانسیل های موجود، کاری انجام نشده است.

خادمی تصریح کرد: استفاده از انرژی های تجدیدپذیر از توجیه اقتصادی بالایی برای کشور ما برخوردار است اما به نظر می رسد همت و اراده لازم برای بهره گیری از این انرژی ها وجود نداشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برنامه این کمیسیون برای پیگیری بحث گسترش انرژی های تجدیدپذیر در کشور، خاطرنشان کرد: استفاده از انرژی های تجدیدپذیر می تواند آینده انرژی ما را تضمین کند و مانع از خام فروشی نفت و دیگر منابع زیرزمینی خدادادی شود. منتها باید فرهنگ استفاده از آن در کشور شکل بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: ما باید از ظرفیت های تابش خورشید برای تولید برقی که هم اکنون میلیاردها تومان برای آن هزینه می شود و به محیط زیست هم آسیب می رساند، استفاده کنیم. البته برنامه مشخصی هم برای این کار وجود ندارد و اگر در برنامه های پنجساله هم دیده شود، خیلی از موارد آن اجرایی نمی شود چون کسی از کسی سوال نمی کند چرا انجام نشده است!

اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده بهینه از همه امکانات اعم از امکانات مادی و منابع انسانی و ظرفیت های موجود است. وقتی ما از ظرفیت های انرژی خورشیدی هیچ استفاده ای نمی کنیم، یعنی بخشی از امکانات تامین انرژی را از بین می بریم.

خادمی در پاسخ به این پرسش که استفاده از این انرژی ها چقدر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی موثر خواهد بود؟ گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده بهینه از همه امکانات اعم از امکانات مادی و منابع انسانی و ظرفیت های موجود است. وقتی ما از ظرفیت های انرژی خورشیدی هیچ استفاده ای نمی کنیم، یعنی بخشی از امکانات تامین انرژی را از بین می بریم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از توان بخش خصوصی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر، عنوان کرد: دولت ما در حال حاضر یک دولت بسیار بزرگ است و دولت ها هم دوست دارند که بزرگ باشند. متاسفانه هیچ کدام از دولت های ما اعتقاد به بخش خصوصی سالم نداشتند. چراکه اگر داشتند زیرساخت های آن را فراهم می کردند. حتی یک سری شرکت ها که در بین آنها شرکت های بالادستی نفتی هم وجود دارد، به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: وظیفه دولت است که از توان بخش خصوصی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر استفاده کند منتها دولت، اصل 44 را به درستی اجرا نکرده است. راه نجات هر مملکتی، خصوصی سازی است البته به شرط اینکه این خصوصی سازی با نظارت درست انجام شود.    

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا