نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف یک نقاشی مخفی در شاهکار ادگار دگا

رمز و رازهای نقاشی های قدیمی هنرمندان برجسته جهان به تدریج در حال فاش شدن هستند و در این میان فناوری به عنوان عنصری کلیدی در این مسیر به حساب می آید زیرا استفاده از فناوری نادرست می تواند اثر هنری یاد شده را با آسیب های جدی روبرو سازد.

محققان یاد شده توانستند تا با بهره گیری از فلورسانس اشعه ایکس در روشی غیر تهاجمی به نام تکنیک مایا به اسکن این نقاشی بپردازند و لایه های رنگ پنهان در آن را بازسازی کنند.

ادگار دگا در سال 1876 به نقاشی پرتره ای پرداخت که به نوعی چهره یک زن در حالتی ویژه را به نمایش می گذاشت. با این حال در حدود دهه 1920 میلادی مشخص شد که چهره این زن تنها چهره موجود در این تصویر نیست و صورتی دیگر در دل چهره اولی وجود دارد.

به تازگی گروهی از مرمت گران برای دستیابی به راز و رمزهای عمیق موجود در این نقاشی از روش تابش اشعه اکس ویژه و جدیدی استفاده کردند که به نقاشی هیچ آسیبی نخواهد رساند. این مرمت گران با انجام این کار به کشف چهره ای بسیار جدید و ویژه در این نقاشی شدند که به نظر می رسد این چهره متعلق به اما دوبیگنی، یکی از مدل های اصلی نقاشی دگا باشد.

روش های سنتی اسکن با استفاده از اشعه اکس برای جذب پرتوها و ایجاد کنتراست در تصویر نیازمند عنصری سنگین مانند سرب است؛ بنابراین از آنجایی که تفسیر این تصاویر یک فرایند کاملا دشوار است نتایج ممکن است مبهم و نادرست باشند. پس بنابراین محققان یاد شده توانستند تا با بهره گیری از فلورسانس اشعه ایکس در روشی غیر تهاجمی به نام تکنیک مایا به اسکن این نقاشی بپردازند و لایه های رنگ پنهان در آن را بازسازی کنند.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل