نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و برند سازی در چیست؟

دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ دو واژه متفاوت هستند که به دلیل نبود آموزش های کافی در زمینه بازاریابی و برندینگ آنلاین، اغلب به جای هم اشتباه گرفته می شوند. در ادامه به بررسی این مفاهیم و تفاوت های آنها از دیدگاه امین رزاق خواه، مدیر عامل آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف می پردازیم.

در ابتدا بهتر است بدانیم که برندینگ در بسیاری از جهات گسترده تر از بازاریابی می باشد. هنگامی که از اغلب مشتریان در مورد برندشان می پرسیم، آن ها به لوگو، وبسایت، رنگ ها یا تصاویری از گالری خود در نمایشگاه ها اشاره می کنند؛ در حالی که این موارد اغلب ابزار هایی هستند که از آن ها برای انتقال ارزش برند استفاده می کنیم و به خودی خود برند نیستند.

به همین علت بهتر است ابتدا درک روشنی از ماهیت برند داشته باشیم تا متوجه موضوع مورد بحث شویم:

برند: هویت سازمان و ماهیت وجودی کسب و کار

در تعریف برند می توان گفت که نام تجاری شهرت و طنینی احساسی است که کسب و کار و تجارت آن را ایجاد می کند. از دیدگاه کاتلر، برند می‌تواند یک نام، یک عبارت، نشان، نماد یا یک طرح یا حتی ترکیبی از همه این ها باشد که در نظر دارد کالاها و خدمات گروهی از عرضه‌کنندگان را از کالاها و خدمات دیگر رقبا در بازار متمایز کند.

برندسازی: هویت و ارزش خود را نشان دهید!

دو برند نایکی و آدیداس را در نظر بگیرید، برای انتخاب کتونی running آدیداس را ترجیح می دهید یا نایک؟ در اصل هر دوی این برند ها شاید محصولاتی مشابه و با کیفیت بالا عرضه کنند اما شاید برندینگی که نایک با استفاده از ورزشکاران در دراز مدت کرده است، شما را مجاب به خرید کفش running Nike کند نه یک تبلیغ زودگذر.

این ترجیح ذاتی برای محصولات یک کسب و کار توسط برند یک شرکت ایجاد می شود. برندسازی فرآیندی است که از طریق آن یک شرکت داستان و ارزش های خود را با مصرف کنندگان به اشتراک می گذارد. این داستان سرایی از طریق چیزهایی مانند لوگوی یک شرکت، انتخاب رنگ، تصاویر، رسانه های اجتماعی، وب سایت و موارد دیگر منتقل می شود که دیجیتال برندینگ نام دارد. برای ایجاد هویت برند قوی، شرکت ها باید بدانند که برای چه چیزی ارزش قائل هستند.

برندسازی دیجیتال (دیجیتال برندینگ)

“برندسازی به معنای تزریق قدرت یک برند به هر محصول یا خدمت است.” کاتلر

برندینگ به تمام فعالیت هایی گفته می شود که در نهایت نشان می دهد شما به عنوان شرکت چه شخصیتی دارید؟ ارزش های شما چیست و چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند. شناساندن ارکان برند مانند پالت رنگی، لوگو، نام تجاری و … به مشتریان، کاریست که برندسازی انجام می دهد. اگر بازاریابی چیزی است که مردم را برای اولین بار با کسب و کار شما درگیر می کند، برندسازی چیزی است که شما را سال ها در ذهن آن ها نگه می دارد.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال اشاره به استفاده از ابزار های دیجیتال و برخط برای بازاریابی یک محصول دارد. این شامل جنبه های مختلفی است که می تواند گسترش یک محصول را افزایش دهد و به شرکت ها اجازه دهد مشکلات فعلی و راه حل های آنها را از دیدگاه مخاطب درک کنند. دیجیتال مارکتینگ دارای شاخه های گسترده ای مانند سئو، سوشال مدیا مارکتینگ، کمپین های تبلیغاتی آنلاین و … است و در نهایت موفقیت آن بر اساس معیار هایی مانند میزان ورودی سایت، سطح تعامل کاربران و میزان فروش واحد محاسبه می‌شود.

تفاوت های دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ

با این که برندینگ و مارکتینگ در بسیاری نقاط مشابه هم هستند و بدون یکی دیگری امکان پذیر نیست اما تفاوت های این دو نیز کم نیست و برای داشتن استراتژی های بهتر باید فرآیند هر یک را بدانیم:

کدام اول می آید؟ دیجیتال برندینگ یا مارکتینگ؟

در انتها بهتر است این سوال را از آقای امین رزاق خواه بپرسیم که کدام؟ دیجیتال برندینگ یا مارکتینگ؟

خب تا اینجا شناختیم که بازاریابی و برندسازی یکی نیستند اما بسیار مفاهیم نزدیکی به هم هستند.

شما نمی توانید بدون مشخص کردن هویت برند خود، استراتژی خوبی برای شروع دیجیتال مارکتینگ بچینید. مهم ترین چیزی که باید در مورد رابطه بین بازاریابی و برندسازی به خاطر بسپارید، این است که برندینگ حرف اول را می زند. ثبات در برندسازی بسیار حائز اهمیت است. برندهای بزرگ یک شبه پدید نمی آیند و به طور مداوم با کار کردن روی برندسازی در طول زمان موفق می شوند. برند، هویت شما به عنوان یک کسب و کار است، در حالی که روش های بازاریابی شما به شما کمک می کند تا این هویت را تثبیت کنید و به مشتریان خود نشان دهید که چه چیزی هستید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل