هدایت کامل هواپیمای جنگی با هوش مصنوعی

شرکت سازنده فناوری های هوافضایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin)  روز دوشنبه فاش کرد که به تازگی و طی یک آزمایش بسیار مهم، هوش مصنوعی توانست یک هواپیمای آموزشی تاکتیکی را برای بیش از ۱۷ ساعت بدون کمک انسان هدایت کند.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد خلبانان و فعالان حوزه فناوری های فضایی باید به هوش مصنوعی به عنوان رقیبی جدی نگاه کنند، زیرا برای نخستین بار در تاریخ هوش مصنوعی توانست بدون نیاز به کمک انسانی، کنترل و هدایت یک هواپیما را برای ۱۷ ساعت در اختیا داشته و هیچ خطایی نیز در این آزمایش ثبت نشد.

به گفته شرکت سازنده فناوری های هوافضایی لاکهید مارتین ، این اولین باری بود که هوش مصنوعی برای پرواز یک هواپیمای تاکتیکی مورد استفاده قرار گرفت. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است که این هواپیمای آزمایشی شبیه‌ سازی در حین پرواز متغیر است که می‌تواند ویژگی‌ های عملکرد هواپیما های دیگر را تقلید کند. در این آزمایش از فناوری موسوم به ویستا (VISTA) استفاده شد.

دکتر کریستوفر کوتینگ، مدیر بخش تحقیقات دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده، در این رابطه گفت: فناوری VISTA به ما امکان می دهد توسعه و آزمایش تکنیک های هوش مصنوعی پیشرفته را با طرح های جدید هواپیماهای بدون خدمه موازی کنیم. این رویکرد، همراه با آزمایش متمرکز بر روی سیستم‌ های جدید در حین تولید، سرعت استقلال را برای پلتفرم‌ های بدون خدمه افزایش داده و به ما امکان می ‌دهد تا قابلیت‌ های تاکتیکی مرتبط را به هواپیماهای جنگنده خود ارائه دهیم.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، هوش مصنوعی این هواپیما را به عنوان بخشی از یک تمرین آموزشی جامع که در ماه دسامبر در مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در شهرستان کرن، کالیفرنیا برگزار شد، به پرواز درآورد.

به گزارش سیناپرس، به گفته مدیران شرکت لاکهید مارتین، استفاده از هوش مصنوعی در ماموریت های هوایی، هزینه های عملیاتی را کاهش داده و روند آموزش را بهینه می کند.

شرکت لاکهید مارتین همچنین اعلام کرد: در آینده به توسعه هوش مصنوعی برای نیروی هوایی ایالات متحده ادامه خواهد داد.

این شرکت می ‌گوید:استفاده از هوش مصنوعی به معنی حذف خلبان و سایر نیروهای انسانی درگیر در این ماموریت ها نیست و این فناوری افراد را تحت کنترل نگه داشته و در عین حال آن ها را قادر می ‌سازد تا ایمن‌ تر، مؤثر تر و بهتر بر روی وظایف سطح بالاتری تمرکز کرده و تصمیمات آگاهانه ‌تری بگیرند.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا