نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این شهاب سنگ آسمان شب را در اروپا روشن کرد

شب گذشته یکی از رویدادهای نادر در حوزه نجوم رخ داده و مردم اروپا با روشن شدن ناگهانی آسمان شب غافلگیر شدند. این رویداد به دلیل ورود یک شهاب سنگ به جو زمین رخ داد که تنها یک روز قبل از ورود به اتمسفر سیاره ما شناسایی شده بود.

به گزارش سیناپرس، یک سیارک که تا ۲۴ ساعت پیش کسی از وجود آن خبر نداشت، مردم اروپا را غافلگیر کرد.

این شهاب سنگ که سارنچکی  یا 2023 CX1 نامگذاری شد، عصر یکشنبه توسط رصدخانه ای در مجارستان کشف شده و چند ساعت بعد به عنوان یک توپ آتشین درخشان بر فراز کانال انگلیس، آسمان شب را برای میلیون ها اروپایی روشن کرد.

به گفته آژانس فضایی اروپا، این هفتمین بار است که یک شهاب ‌سنگ قبل از برخورد با جو در فضا مشاهده می ‌شود.

این شهاب سنگ در زمان کشف فقط یک متر عرض داشت و برای اولین بار توسط کریستیان سارنچکی در رصدخانه Piszkéstető مشاهده شد.

اندازه کوچک این شهاب سنگ خیال ستاره شناسان را راحت کرد که  ورود آن به جو زمین هیچ تهدید واقعی برای کسی روی زمین ایجاد نمی ‌کند، زیرا مطمئناً همه قطعات آن قبل از رسیدن به سطح به طور کامل خواهد سوخت.

در هفت ساعتی که بین کشف اولیه سارنچکی و برخورد آن با اتمسفر سپری شد، رصد خانه ‌های سراسر جهان وارد عمل شدند تا نگاهی اجمالی به این برخورد قریب ‌الوقوع و اصلاح مسیر آن داشته باشند. رصد دوم فقط ۴۰ دقیقه بعد تأیید کرد که این کشف کاذب نبوده و سپس چندین مورد دیگر لحظه و مکان ورود آن به زمین را مشخص کردند که بر جو فوقانی تأثیر می گذارد.

بررسی ها نشان می داد، این شهاب سنگ سرگردان درست بر فراز کانال انگلیس در ساعات نیمه شب منفجرخواهد شد.

به گزارش سیناپرس، همانطور که انتظار می رفت شب گذشته آسمان قبل از سحر را بر فراز فرانسه، بلژیک، هلند، بریتانیا و حتی آلمان روشن شده و مردم این مناطق با منظره ای شگفت انگیز مواجه شدند.

آژانس فضایی اروپا در بیانیه ‌ای نوشت: احتمالاً برخی از قطعات شهاب‌سنگ ممکن است از گذرگاه جوی جان سالم به در برده و در جایی نزدیک به ساحل شمال روئن، در نرماندی، فرانسه سقوط کرده باشند.

به گزارش سیناپرس، با شناسایی این شهاب سنگ کوچک مشخص شد که ما در حال ورود به عصر جدیدی در زمینه شناسایی و ردیابی سیارک های کوچک و سایر اجرام نزدیک به زمین هستیم. این موضوع، به خصوص زمانی که آنها در مسیر برخورد با سیاره ما هستند دارای اهمیت زیادی است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: cnet

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل