نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه به‌جای افکار منفی، افکار مثبت داشته باشیم؟

سینا

آیا بیشتر گفت‌وگوهای درونی شما منفی هستند، حتی اگر این‌طور هم باشد دلیل نمی‌شود شما مجبور به تحمل یک زندگی ناخوشایند باشید.

به گزارش سیناپرس فارس، گفت‌وگوی ذهنی منفی به این معناست که شما یک دیدگاه درست را انتخاب نکرده‌اید و فاقد اطلاعات و ایده‌های لازم برای بالا بردن ظرفیت و دست‌یابی به زندگی مثبت هستید، اما از هر زمان که اراده کنید می‌توانید چرخه زندگی‌تان را تغییر دهید.

بعضی از گفت‌وگوهای ذهنی و افکار منفی عبارتند از:

فیلتر کردن:
شما تنها به نکات منفی یک موضوع توجه می‌کنید و تمام نکات مثبت آن را فیلتر می‌کنید و نادیده می‌گیرید.
برای مثال در مورد یک روز کاری، شما کارتان را با موفقیت و به موقع تحویل داده‌اید و مورد تشویق قرار گرفتید اما در موردی هم دچار خطائی شدید و به شما تذکر داده شده، ممکن است این روز از نظر فردی روزی کاملاً عالی و ایده‌آل باشد اما از نظر شما یک روز وحشتناک، چراکه تنها بر روی اشتباهتان تمرکز می‌کنید و تمام تشویق‌ها و موفقیت‌هایتان را در طی روز نادیده می‌گیرید.
شخصی‌سازی:
وقتی یک اتفاق ناخوشایند رخ می‌دهد شما خودتان را سرزنش می‌کنید و تقصیر را به گردن خودتان می‌اندازید. برای مثال متوجه می‌شوید قراری که بعدازظهر با دوستانتان داشته‌اند لغو شده و فکر می‌کنید برنامه به این خاطر به هم خورده که کسی مایل نیست با شما معاشرت داشته باشد. یا حتی بدی آب و هو را به شانس و اقبال بد خودتان نسبت می‌دهید.

از کاه کوه ساختن:
به‌طور خود به خود، بدترین را پیش‌بینی می‌کنید. ممکن است از بیرون رفتن با دوستانتان اجتناب کنید از ترس این‌که مبادا خطائی از شما سر بزند و یا اگر یک کار کوچک در برنامه روزمره شما با مشکل مواجه شود این فکر به ذهن شما می‌آید که عجب روز وحشتناکی در انتظار من است، همه‌چیز از همین شروع روز مشخص است.

نگرش سیاه و سفید
ممکن است همه‌چیز را مطلقاً خوب و یا مطلقاً بد ببینید، سیاه یا سفید و هیچ حد وسطی وجود ندارد. اعتقاد دارید باید همه‌چیز کامل باشد و باید از هر لحاظ کامل و ایده‌آل باشید در غیر این‌صورت احساس می‌کنید که بازنده‌اید و کلیه توانائی‌هایتان را نادیده می‌گیرید.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل