نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

70 درصد از دانشجویان دانشگاه شیراز موفق به یافتن شغل مرتبط با رشتۀ خود

سینا

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز در آیین معارفۀ نودانشجویان کارشناسی، ضمن خوشامدگویی و معرفی جایگاه دانشگاه شیراز اظهار داشت: با وجود اینکه وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان در سطح کشور چندان خوب نیست؛ اما حدود 70 درصد از دانشجویان دانشگاه شیراز موفق به یافتن شغل مرتبط با رشتۀ خود می‌شوند که بیشتر از سایر دانشگاه‌های کشور است.

به گزارش سینا پرس فارس، این رویداد که به‌همت مدیریت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز، روز سه‌شنبه ۱۸مهرماه در سالن ورزشی کوثر ترتیب یافت، ویژۀ دانشجویان دانشکده‌های علوم، ادبیات و علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، مدیریت جهانگردی و هتلداری برگزار شد و دانشجویان ضمن شرکت در این مراسم، با بخش‌های مختلف دانشگاه و زندگی دانشجویی آشنا شدند. 

همچنین در آیین معارفۀ نودانشجویان کارشناسی، از پوستر «رهواره فرهنگی ما ایرانیا» با حضور نمایندگان دانشجویی و مسؤولان دانشگاه شیراز رونمایی شد.

70 درصد از دانشجویان دانشگاه شیراز موفق به یافتن شغل مرتبط با رشتۀ خود

دکتر علی حفیظی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز در آیین معارفۀ نودانشجویان کارشناسی، ضمن خوشامدگویی و معرفی جایگاه دانشگاه شیراز اظهار داشت: با وجود اینکه وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان در سطح کشور چندان خوب نیست؛ اما حدود 70 درصد از دانشجویان دانشگاه شیراز موفق به یافتن شغل مرتبط با رشتۀ خود می‌شوند که بیشتر از سایر دانشگاه‌های کشور است. اما دلیل این امر چیست؟ آیا دانشجویان این دانشگاه صرفاً با استفاده از شهرت دانشگاه شیراز شاغل می‌شوند؟ در پاسخ باید بگویم خیر، براساس تحقیقات انجام‌شده در ایران و جهان، امروزه ملاک اصلی  شرکت‌ها و کارفرمایان  برای استخدام نیرو در وهلۀ اول داشتن قدرت حل مسأله، توانایی کار تیمی و سایر توانمندی‌های فردی و اجتماعی است. 

وی در ادامه افزود: بنابراین سال‌های تحصیل در دانشگاه فرصت بسیار مناسبی برای کسب و ارتقای توانمندی‌ها است و یکی از بهترین راه‌ها برای این تحقق این هدف، حضور و فعالیت در تشکل‌ها و کانون‌های دانشگاهی است.

فرصت طلایی همکاری و تعامل دوجانبه دانشجویان با حراست

سخنران بعدی این نشست دکتر مهدی محمدی، مدیر حراست دانشگاه شیراز بود که  ضمن خوشامدگویی به دانشجویان، به معرفی وظایف و کارکنان مجموعۀ حراست دانشگاه شیراز پرداخت.

به گفتۀ وی: فعالیت مجموعۀ حراست محدود به زمان و مکان خاصی نیست، بلکه کارکنان حراست در تمام ساعات شبانه‌روز و در تمام محیط دانشگاه حضور فعال دارند.

وی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: به شما دانشجویان عزیز اطمینان می‌دهم که حراست نه در مقابل شما که همواره همراه شما است.

دکتر محمدی در ادامه افزود: شما در دانشگاه با سه گروه استادان، کارمندان و دانشجویان سروکار دارید که ممکن است در هر گروه، افرادی خطاکار یا مغرض باشند، بنابراین  در روزهای نخست حضور در دانشگاه هوشیار باشید و از اعتماد سریع و نا‌به‌جا و در اختیار گذاشتن اطلاعات و وسایل شخصی جداً بپرهیزید.

وی پس از بیان چند نکتۀ حفاظتی و امنیتی گفت: افرادی معدود و انگشت‌شمار در دانشگاه حوادث و تجمهات غیرقانونی را شکل می‌دهند، اما تبعات این اقدامات دامنگیر عدۀ کثیری می‌شود، بنابراین در هر ساعت از شبانه‌روز که با موردی مشکوک روبه‌رو شدید سریعاً مراتب را با کارکنان حراست، که در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها هم مستقر هستند مطرح کنید. کارکنان این مجموعه مرجع دریافت شکایات و ارائۀ راهنمایی و خدمتگزار هستند. پس در صورت مشاهدۀ هر نوع تهدید، تطمیع و یا کار غیرقانونی در تماس با حراست درنگ نکنید.

مدیر حراست دانشگاه شیراز  در پایان افزود: کلیۀ فعل و انفعالات شما (چه مثبت و چه منفی) در محیط دانشگاه ضبط و ثبت می‌گردد و در صورت لزوم در اختیار نهادهای ذی‌صلاح قرار می‌گیرد، بنابراین به حراست به‌عنوان فرصتی طلایی نگاه کنید و با همکاری و تعامل دوجانبه با حراست برای یکدیگر فرصت بسازیم.

دکتر چنگیز رحیمی، رئیس مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم، ضمن اشاره به یافته‌های علمی اظهار کرد: 70درصد مشکلات روحی و روانی تا سن 25 سالگی عارض می‌شود و یکی از اهداف مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز  پیشگیری از این مشکلات در دانشجویان است، در راستای این هدف اقداماتی از قبیل تحلیل و بررسی کارنامۀ سلامت روان دانشجویان، تماس با دانشحویان مستعد مشکلات در صورت لزوم، برگزاری کارگاه برقراری ارتباط و سلامت روان و… از سوی این مرکز انجام شده است.همچنین برای حدود 500 دانشجوی داوطلب کارگاه‌های تخصصی برگزار شده و این دانشجویان به عنوان همیاران سلامت روان وظیفۀ شناسایی و ارجاع دانشجویان دارای بحران را عهده‌دار هستند.

وی در ادامه با اشاره به رایگان و داوطلبانه بودن تماس با این مرکز افزود:دانشجویان در صورت وجود هرنوع مشکل تحصیلی، خانوادگی، عاطفی و… علاوه بر مراجعه به مرکز مشاوره می‌توانند به شعبات این مرکز در خوابگاه‌ها یا دانشکده‌ها (دفاتر ارتقای تحصیلی) مراجعه کنند و یا به شکل تلفنی با مشاوران یا مددکاران این مرکز مرتبط شوند.

سخنران بعدی این مراسم، دکتر مهدی مؤمن‌زاده مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز بود. وی با بیان اینکه در دورۀ دانشجویی برای دانشجویان امکانات و فرصت‌های زیادی تدارک دیده شده، توضیح داد: ازجمله ظرفیت‌های موجود می‌توان به کانون‌ها، انجمن‌ها و  تشکل‌های دانشجویی (18 کانون و 65 انجمن علمی) اشاره کرد که بهترین مجال برای رشد ابعاد علمی، فردی و اجتماعی دانشجویان است. همچنین برای دانشجویان مستعد  امکان گرفتن مجوز نشریه در حوزه‌های مختلف نیز فراهم است.

وی در ادامه افزود: در بسیاری از جشنواره‌ها و جوایز معتبر دانشجویی(مانند جایزۀ البرز یا انتخاب دانشجوی نمونۀ دانشگاهی و کشوری)، علاوه‌بر کارنامۀ علمی به فعالیت‌های فرهنگی دانشجو نیز توجه می‌شود. بنابراین مطلوب است که دانشجویان در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی با حضور در تشکل‌ها و نشریات به فعالیت فرهنگی نیز بپردازند. 

وی در پایان سخنانش برای آشنایی بهتر دانشجویان، نمایندگان کانون‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌ها را به دانشجویان معرفی کرد و از ایشان خواست تا دقایقی را به شرح فعالیت‌های خود بپردازند.

به‌گفتۀ مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز: «ما ایرانیا» نماد اصالت، یکتاپرستی، رشادت، یکرنگی و نجابت مردم این سرزمین پر افتخار و بزرگ است. این رهواره با محوریت هویت ایرانی‌اسلامی، برنامه‌های متنوع فرهنگی، ادبی، هنری و آموزشی را در خود جا داده است و مجموعۀ برنامه‌های رهوارۀ فرهنگی ما ایرانیا، از تاریخ ۱۵بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه شیراز با همکاری گروه‌های مختلف دانشجویی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سینا از فارس، آیین معارفۀ دانشجویان کارشناسی ورودی سال ۱۴٠۱ دانشگاه شیراز با اجرای موسیقی و ویژه‌برنامه‌های متنوع و مفرح فرهنگی همراه بود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل