خواص آنتی بیوتیکی جلبک‌ در جلوگیری از عفونت پروتزها

استفاده از پروتزها در عمل های جراحی پیچیده در محیطی ضدعفونی شده انجام می شود. با این حال هر از چند گاه این پروتزها به دلیل وجود باکتری هایی خطرناک دچار عفونت می شوند، مسئله ای که می تواند پیامدهایی جدی به دنبال داشته باشد. چرا این اتفاق رخ می دهد و برای جلوگیری از آن چه کارهایی می توان انجام داد؟

خواص آنتی بیوتیکی جلبک‌ روشی در جلوگیری از عفونت پروتزها - فردانما - آینده صنعت پزشکی ۳

مدتی پیش یک پروتز فلزی جایگزین مفصل زانوی دردناک آنجل، یکی از اهالی بارسلون شد. در ابتدا به نظر می رسید که این عمل جراحی رایج و معمول بخوبی انجام شده است اما خیلی زود مشکلات ظاهر شدند.

آنجل والکوربا می گوید: «سه چهار روز پس از عمل جراحی، زانویم بهتر که نشد هیچ، بدتر هم شد. تورم بدی داشت، عفونت کرده بود و نقاط سیاه رنگی در اطراف زخم عمل به چشم می خورد. پزشکان دریافتند که زخم جراحی در جریان جاگذاری پروتز عفونت کرده است.»

این عفونت کل پای آنجل را در معرض خطر قرار داد و می توانست حتی زندگی او را نیز تهدید کند. برای جلوگیری از گسترش این عفونت آنجل تحت درمان فشرده آنتی بیوتیک قرار گرفت و چند عمل دیگر نیز بر روی او انجام شد. زانوی او هیچگاه به طور کامل بهبود نیافت.

اما چه چیزی جلوگیری از عفونت ها و درمان آنها را تا این حد دشوار کرده است؟ آلکس سوریانو، رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستانی در بارسلون می گوید: «مشکل اصلی در این است که باکتری هایی که باعث عفونت زخم جراحی می شوند خودشان را به پروتز فلزی می چسبانند و زیست لایه تشکیل می دهند، قالبی که آنها را می پوشاند و از آنها در برابر سیستم ایمنی بدن و عملکرد آنتی بیوتیک های تجویزی محافظت می کند. تنها راه حل در بسیاری از موارد برداشتن پروتز عفونی شده است که وضع بیمار را خیلی پیچیده می کند.»

عفونت ها در یک تا سه درصد جراحی ها رخ می دهد. یکی از راه حل ها می تواند یافتن مولکول های آنتی بیوتیک جدید و کارآمد برای مقابله با باکتری های مقاوم در برابر داروها، و سپس پوشاندن پروتزهای فلزی با این مولکولها باشد. در همین راستا محققان در آزمایشگاهی در بارسلون هزاران گونه جلبک میکروسکوپی را غربالگری می کنند تا به ترکیبی دست بیابند که بتواند زیست لایه های متشکل از باکتری را از بین ببرد.

خواص آنتی بیوتیکی جلبک‌

سارا سوتو گونزالس، هماهنگ کننده پروژه نومورفیلم می گوید: «جلبک های میکروسکوپی حجم زیادی از متابولیت های ثانویه [مجموعه ترکیبات آلی] تولید می کنند که کارکرد آنها تا حد زیادی ناشناخته مانده است. جلبک در محیط آبی زنده می ماند. جایی که باید از خودش در برابر حیوانات مهاجم محافظت کند. در نتیجه ما فکر می کنیم این متابولیت های ثانویه می توانند خواص آنتی بیوتیکی داشته باشند.»

یافتن آنتی بیوتیک های جدید تنها یکی از هدف های این پروژه تحقیقاتی اروپایی است. دانشمندان همراه با تولیدکنندگان دستگاه های پروتز موفق به اجرای روشهایی برای تولید و آزمایش پروتزهای مقاوم در برابر عفونت شده اند.

خواص آنتی بیوتیکی جلبک‌ روشی در جلوگیری از عفونت پروتزها - فردانما - آینده صنعت پزشکی ۵

پابلو روزا میگل، مدیر انستیتوی «ام بی ای» می گوید: «با داشتن این مولکولها دست به آزمایش آنها در برابر رایج ترین عفونتها می زنیم. ایمنی آنها را بررسی می کنیم و تنها در آن هنگام می توانیم به بهترین راه حل به کارگیری آنها بر روی پروتزها با استفاده از فناوری نانو و پوشاندن سطوح دست یابیم.»

سیستم ایمنی خوک ها مشابه انسان ها است و همین امر امکان تامین ایمنی پروتزهای جدید را برای آزمایش های آینده بر روی انسان ها فراهم می کند. برای آزمایش طرح ریزی شده محققان در کپنهاگ یک پروتز کوچک فلزی را در استخوان پای خوک قرار می دهند و چند روز بعد به بررسی نتایج آن می پردازند.

درباره چگونگی این آزمایش، هنریک الوانگ ینسن، استاد دامپزشکی در دانشگاه کپنهاگ می گوید: «سوراخ و جای عمل قابل مشاهده است، محلی که پروتز همراه با باکتری در آن جاسازی شده است. آنچه ما انجام می دهیم عبارت است از آزمایش پوششهای متفاوت پروتزها تا دریابیم آیا آنها می توانند جلوی گسترش عفونت را به بافت استخوانی بگیرند یا خیر.»

به گزارش فردانما،محققان تخمین می زنند که همچنان برای آزمایش پروتزهای مقاوم در برابر عفونت در انسان ها به چند سال زمان نیاز است.