نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشایی مرزهای ارمنستان و ترکیه پس از ۳۰ سال

دو کشور ارمنستان و ترکیه به دلیل جنگ های قدیمی در دوره امپراتوری عثمانی که منجر به مرگ هزاران هزار ارمنی شد، دارای روابط سیاسی تیره و غیر دوستانه ای هستند و به همین دلیل طی سه دهه گذشته مرزهای زمینی دو کشور بسته بود. به تازگی و با هدف ارسال کمک های بشر دوستانه، این مرز پس از ۳۰ سال بازگشایی شد.

به گزارش سیناپرس، خبرگزاری دولتی آنادولو ترکیه روز شنبه اعلام کرد: یک دروازه مرزی بین ترکیه و ارمنستان برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته با هدف انتقال کمک های بشردوستانه به قربانیان زمین لرزه ویرانگر جنوب ترکیه باز شده است.

در این گزارش آمده است که یک هیات ارمنی با پنج کامیون کمک های اضطراری از طریق دروازه مرزی آلیکان در شرق استان ایغدیر وارد ترکیه شده است.

بر اساس توئیتی که سردار کیلیچ، نماینده ویژه ترکیه در امور عادی سازی مذاکرات با ارمنستان در روز شنبه منتشر کرد، هیئت کمک رسانی ارمنستان حامل ۱۰۰ تن غذا، دارو و آب آشامیدنی صبح دیروز از طریق این دروازه مرزی به سمت استان آدیامان در جنوب شرقی این کشور عبور کرد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مردم ترکیه تسلیت گفته و بر اهمیت کمک های بشر دوستانه تاکید کرد.

وزارت امور داخلی این کشور نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که ارمنستان ۲۷ امدادگر را برای کمک به عملیات جستجو و نجات به زلزله زده ترکیه اعزام کرده است.

به گزارش سینا پرس، دروازه مرزی آلیکان آخرین بار در زمین لرزه سال ۱۹۸۸ ارمنستان استفاده شده بود و در آن زمان هلال احمر ترکیه از دروازه مرزی عبور کرد تا کمک های این کشور را به مناطق حادثه دیده ارمنستان ارسال کند.

گفتنی است ترکیه روابط دیپلماتیک خود را با ارمنستان در سال ۱۹۹۳ قطع کرده و مرزهای خود را برای حمایت از آذربایجان که در حال جنگ با ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی بود، بست. در سال ۲۰۲۲ این دو کشور همسایه مذاکراتی را برای عادی سازی مجدد روابط آغاز کردند.

در خاتمه گفتنی است روز دوشنبه دو زمین لرزه ویرانگر به بزرگی 7.7 و 7.6 ریشتر ۱۰ استان در جنوب ترکیه را لرزاند که بر اساس آخرین آمار تاکنون حداقل ۲۱ هزار ۸۴۸ کشته و بیش از ۸۰ هزار زخمی برجای گذاشته است.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: english.news.cn

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل