شورای شهر؛ ناظری که قدرت توبیخ ندارد

عضو و نایب رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در این رابطه گفت: سازه های ناامن و ساخت و سازهای غیراستاندارد عمدتا در قسمت جنوبی شهر و زیر خط خیابان انقلاب قرار دارند که از این میان مناطق 10،11 و 12 وضعیت به مراتب بدتری دارند. چراکه هم بافت های ریزدانه اند و هم فرسوده هستند.

مهندس محمدمهدی تندگویان ادامه داد: صرفنظر از بافت های فرسوده شهر تهران به نظر می رسد مشکل اساسی این شهر، بافت نوسازی شده تهران است. چراکه، اغلب سازه هایی که به ظاهر نوساز هستند، وقتی وارد جزئیات آن می شویم متاسفانه هزار و یک مشکل اجرایی و فنی و تاسیساتی را در خود دارد.

سیستم اجرایی ساخت در شهر تهران مشکل دارد

وی تصریح کرد: بحث ایمنی آتش نشانی و موضوعات مربوط به حوادث است که وظیفه نظارت و رسیدگی به این موارد بر عهده شهرداری است. البته این نظارت هم شامل سازه های بیش از پنج طبقه است که تعریف ایمنی را دارند. این موضوع طی چندسال گذشته به طور جدی از سوی شهرداری در حال پیگیری است و در پایان کار سازه ها رعایت می کند.

تندگویان افزود: اما مشکل اساسی در سازه هایی است که مسوولیت آن با نظام مهندسی است که ناظر داشته و ساخته شده و پس از پایان کار می بینیم که مشکلات فنی و اجرایی دارد. سازه هایی که در مقابل زلزله ایمن باشند در شهر تهران مشکل اساسی دارد که این موضوع برمی گردد به نظارت سازمان مهندسی. شهرداری نهایتا بر اساس تایید سازمان نظام مهندسی پایان کار می دهد و نمی تواند به موضوع ورود پیدا کند. چراکه، علیرغم تلاش های شهرداری، نظام مهندسی مسوولیت این نظارت را به شهرداری نداد.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: به طورکلی سیستم اجرایی ساخت در شهر تهران مشکل دارد. به این معنی که پیمانکارهای سازنده سازه ها استاندارد نیستند و ما با مشکل عدم پیمانکاری استاندارد در ساخت و سازهای شخصی مواجهیم. چنانکه می بینیم که هر کسی با هر تخصصی اقدام به ساخت و ساز در سطح شهر می کند.

وی تاکید کرد: حتی در سازه های بالای هزار متر که شورای شهر ورود پیدا کرد و قرار شد حداقل پیمانکاری آنها تخصصی باشد بازهم می بینیم که صوری انجام می شود و بیشتر کارهای تخصصی شرکت ها درحد امضای طرح است و نه در ورود و جزئیات اجرایی سازه.

سازه های ناامن و ساخت و سازهای غیراستاندارد عمدتا در قسمت جنوبی شهر و زیر خط خیابان انقلاب قرار دارند که از این میان مناطق 10،11 و 12 وضعیت به مراتب بدتری دارند. چراکه هم بافت های ریزدانه اند و هم فرسوده هستند.

تندگویان در ادامه بیان کرد: مراحل ساخت سازه نظارت های تخصصی خودش را ندارد. در شهرهای بزرگ جهان که مانند تهران در معرض بلایای طبیعی قرار دارند، وضعیت ساخت و سازها به هیچ وجه اینگونه نیست. به این معنی که هر مرحله از ساخت تحت نظارت شرکت تخصصی خاص آن مرحله صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اما در اینجا اگر یک پیمانکار واقعا پیمانکار باشد و استانداردها را داشته باشد کل پروژه ساخت و ساز را برای مالک انجام می دهد و کار تخصصی نیست. تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.

طرح های مورد تایید کمیسیون ماده پنج، پیوست های فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی ندارد

تندگویان در رابطه با جانمایی فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید در شهر تهران نیز گفت: این موضوع در زمره موضوعاتی است که کمیسیون شهرسازی شورای شهر طی یک سال گذشته حداقل پنج نامه مکاتبه کرده با معاونت شهرسازی شهرداری و مصادیق آن هم از همه بارزتر جانمایی مجتمع کوروش اتوبان ستاری است.

وی تصریح کرد: در این رابطه کاملا وارد شده ایم و هیچ شکی نیست که اشتباه فاحش در جانمایی، دسترسی، پارکینگ و… در این مجتمع مشهود است. در هر حال ما به این موضوع ورود کردیم به شهرداری هم هشدار دادیم.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نهایت اینکه کمیسیون ماده پنج است که باید در این زمینه نظارت مناسب داشته باشد. این طرح ها در زمره طرح های ویژه شهری است و طرح هایی که در کمیسیون ماده پنج بررسی و به آنها مجوز داده شده است.

وی ادامه داد: در وقوع چنین اتفاقی هم شهرداری مقصر است و هم وزارت مسکن و شهرسازی چون نماینده های هر دو سازمان حضور داشتند، طرح را بررسی کردند و جانمایی ها را دیدند و باز هم مجوز داده شده است. مشکل اساسی هم این است که علیرغم تذکرات پی در پی کمیسیون شهرسازی شورای شهر، در کمیسیون ماده پنج طرح هایی که مجوز داده می شود پیوست های فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی مناسب ندارد و فقط پیوست های شهرسازی دارد.

تندگویان اضافه کرد: علاوه بر مسائل ترافیکی از نظر ما خیلی از موضوعات و معضلات اجتماعی هم از این طریق ایجاد می شود. به این معنا که فروشگاهی بزرگ را در منطقه ای احداث می کنیم بدون اینکه تخریب اجتماعی که این حرکت برای خرده فروشگاه های منطقه ایجاد می کند را بررسی کرده باشیم. اینها همه پیوست های یک طرح است که به جرات می توانم بگویم هیچ کدام از طرح هایی که کمیسیون ماده پنج تایید کرده پیوست های فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی مناسبی ندارد.

شهر تهران از لحاظ تدوین قوانین و مصوبات چیزی کم ندارد

وی در رابطه با نقش شورای شهر تهران در رابطه با مسائل یاد شده بیان کرد: مشکل اصلی شورای شهر این است که ناظری است که قدرت توبیخ ندارد. اگر اصلاحاتی را که ابلاغ می کنیم اجرا نشود، جایگاه و محلی برای برخورد نداریم.

تندگویان ادامه داد: نهایت کاری که می توانیم انجام دهیم این است که خارج از سیستم شهرداری و شورای شهر پرونده موضوع را به سازمان بازرسی و نهادهای این چنینی ارجاع دهیم تا آنها برخورد کنند.

وی تصریح کرد: چون شورای شهر آن جایگاه برخورد را ندارد، عملا هر نوع نظارتی که انجام می دهیم موثر واقع نمی شود. وگرنه از لحاظ تدوین قوانین و مصوبات شهر تهران چیزی کم ندارد. از نظر نظارت و رسیدگی شورای شهر هم هیچ کاستی در این زمینه وجود ندارد و مشکل اساسی ما همان عدم وجود ضمانت اجرایی است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا